The Patriots Schedule

The Patriots Schedule

Tuesday 4 March 2014

BERAPA RAMAI YANG SEDAR?


Berapa ramai antara kita yang terdetik rasa sedih dan insaf apabila melawat runtuhan Kota A Famosa?

Saya yakin tidak ramai yang berperasaan sedemikian. Kita berbangga bergambar di A Famosa. Tetapi kita lupa (atau buat-buat lupa) bahawa A Famosa itu di bina atas darah dan air mata rakyat Melayu Melaka pada tahun 1511. Batuan untuk tembok A Famosa (selain diambil dari Pulau Upeh) merupakan batuan dari kubur-kubur Sultan Melaka terdahulu.

Berapa ramaikah yang sedar akan hal ini? Setiap kali saya ke sana, arwah datuk akan mengajar saya supaya menyepak berkali-kali bangunan ini. Katanya, supaya satu masa nanti saya akan berjaya runtuhkan bangunan ini. Kata arwah datuk saya, selagi benda ni ada, semangat Melayu akan tetap luntur. Bangunan ini akan tetap menjadi simbol dan lambang kejayaan mereka menawan "minda dan semangat" orang Melayu.

"Kalau tidak kau robohkan kota keparat A Famosa ni... tidak mustahil akan tertegaknya sebuah lagi A Famosa di bumi tercinta ini. Sejarah mengajar kita dan ia pasti akan berulang andai kita leka."

Pesanan terakhir dari arwah datuk saya itu saya sematkan dan kongsikan bersama kalian hari ini.

-TMH-




1 comments:

👍👍👍

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds