The Patriots Schedule

The Patriots Schedule

Sunday 29 December 2013

ECO-FRIENDLY



Bagi sesiapa yang bekerja di kerajaan pasti anda perasan, begitu banyak pembaziran yang berlaku di sekeliling kita. kadangkala kita sendiri tanpa disedari membuat pembaziran tersebut. Oleh yang demikian berikut merupakan cadangan bagi mengurangkan kos operasi kerajaan atau/dan menambah duit kerajaan.

1. perkara yang pertama biasa pembaziran yang berlaku ialah KERTAS, print itu, print ini, salah print lagi, cuba bayangkan setiap bangunan dan agensi kerajaan yang ada sekarang ini, mengamalkan kitar semula kertas, berapa banyakkah penjimatan yang dapat di buat? berapa banyakkah keuntungan yang dapat dari penjualan kertas?

2. MAKANAN, Biasa pergi meeting kerajaan? kadang order sampai terlebih lebih, tapi takda siapa pun yang makan, bagi yang ada nak makan alhamdulillah, yang mana nak dibuang ke dalam tong sampah, mari kita buat sesuatu dengan makanan tersebut, ya, kita huraikannya menjadi baja, pembiakan cacing tanah merupakan sesuatu yang sihat dimana Tanah itu subur, jadi dengan penjualan baja-baja tersebut dapat lah menampung kos-kos pembelian barangan yang lebih penting.

3. ELEKTRIK, tengok saja bangunan kerajaan, mesti lampu banyak, kalau tak banyak karang orang complain pulak kata bangunan kerajaan semua gelap, tapi pernah tak kerajaan terfikir untuk menggunakan sesuatu yang lebih eco friendly? penggunaan kuasa solar dan elektrik biasa dapat menjimat kan kos dalam jangka masa yang panjang. takdalah bil elektrik sampai 2.3 juta kan

4. PERABOT, kadang kerusi yang dah 2-3 tahun dibuang begitu je, rugi betul, dari diorang buang macam tu lebih baik lah mereka buat jualan gudang, dapatlah tampung buat beli perabot baru. ini tidak bajet tahunan juga yang diminta.

bagi sesiapa nak beri cadangan dipersilakan, kita kumpul dan buat satu kertas cadangan kepada kerajaan, bolehlah benda-benda ni dipergunakan untuk kemajuan masa hadapan, we are the future. let get it right.!

[Current Affairs]


-Radin Danial-

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds