The Patriots Schedule

The Patriots Schedule

Sunday 29 December 2013

HUBUNGAN MALAYSIA DAN CHINA

Saya tidak hairan dengan hubungan istimewa China dan Malaysia sebab saya memahami mengapa raja dan emperor Melayu selalu hantar duta ke negeri China pada masa lampau.Raja-raja Melayu pandai menggunakan peluang yang ada dengan kedudukan strategik yang feng-shui.



Bayangkan bapa kepada DS Najib pernah mengunjungi China ketika zaman Mao malah berjumpa dengan Mao sendiri.Mao pemimpin komunis legenda setaraf dengan Lenin dan Stalin.Tapi Tun Abdul Razak (Allahyarham) bukan mahu mempelajari fahaman komunis China tetapi beliau nampak bahawa dari dulu sampai sekarang kedudukan China dan negeri-negeri Melayu memang feng-shui dari segi iklim politik dan geografi.Biar pun China selalu mengamalkan dasar tutup pintu tetapi bila raja-raja atau pemimpin Melayu ketuk pintu,segera China membuka pintu.

Inilah kuasa diplomasi.Israel yang kecil dapat menundukkan Amerika dan Eropah menggunakan taktik ini.

China seringkali mengalah dengan Malaysia dalam pelbagai perkara.Sebab itu seorang pegawai tinggi China menggelar Malaysia sebagai 'negara kecil tetapi suaranya besar'.

China pernah menyerang Vietnam (malah sampai memusnahkan kapal perang Vietnam dan ada yang terbunuh) dan menceroboh laut Filipina dalam isu Spratly namun yang anehnya Malaysia pernah melepaskan tembakan amaran dan menggugut China keluar dari perairan Malaysia dan yang anehnya juga China patuh tanpa apa-apa tindakan.

Hubungan China-Malaysia ini macam hubungan Israel-Amerika.Israel boleh berbuat sesuka hati dan Amerika hanya diam membisu.

Sekarang Malaysia minta pelaburan 500bilion dan China meluluskan dengan tanpa banyak soal.Suruh bina jambatan,China bina jambatan Pulau Pinang.Malaysia macam adik angkat special China.

Siapa di belakang Malaysia?Malaysia banyak masuk 'kongsi gelap'.Dalam situasi yang lain,Malaysia ada 'special affairs' dengan England dalam Komanwel.Malaysia juga ada 'special affairs' dengan Rusia dalam sokongan persenjataan dan ketenteraan.Malaysia ada perjanjian melibatkan Perancis dan Jerman.Dan ada beberapa lagi perjanjian antara negara-negara tertentu yang saya tidak boleh ceritakan sebab terlampau sulit.

Kena banyak belajar bagaimana pemimpin-pemimpin Melayu menjaga diplomasi antara negara.Dan kena membaca yang tersirat hanya Malaysia yang memutuskan hubungan diplomasi dengan Israel dan bersikap memusuhi Israel namun Israel buat dek je.Cuba negara lain atau Arab,maka Israel akan cepat-cepat menuduhnya 'antisemitik'.

Perlu diingat sebagai tambahan,psikologi-emosi orang Cina di negara China berlainan dengan 'Overseas Chinese'.Orang-orang Cina Seberang Laut memiliki pelbagai penyakit psikologi dan trauma seperti 'ultrakiasu' sebagai contoh.

Saya syorkan baca buku The Chinese Dilemma oleh Ye Lin-Sheng.Pasal 'The Ugly Chinaman'.Saya telah baca banyak ulasan dari Cina Malaysia atau Cina Singapura.Rata-rata mereka menulis bahawa ini memang sukar untuk diterima namun akhirnya mereka mengeluh setuju:the Chinese is not always right.

Kredit: Srikandi


[Segmen Current Affairs] 

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds