The Patriots Schedule

The Patriots Schedule

Tuesday 14 January 2014

AKSARA MELAYU PURBA?



Baru-baru ini kita dikejutkan dengan dakwaan pihak tertentu kononnya bangsa Melayu tidak memiliki tulisan sendiri dan diceduk dari bangsa-bangsa lain. Lalu kami Team Nusantara The Patriots menangkis dakwaan tersebut dengan mengemukakan tulisan rencong yang merupakan tulisan asal bahasa Melayu di zaman silam. Selain dari tulisan rencong terdapat beberapa lagi tulisan milik bangsa Melayu seperti rejang ,dan banyak lagi yang belum didedahkan.

Lebih memeranjatkan lagi (dari sumber saudara Reno Barsa) terdapat satu lagi jenis aksara untuk bahasa Melayu yang dikenali sebagai Aksara Sundaland/Lemuria yang telah berusia 11000 tahun. Walau bagaimanapun kesahihannya belum dipastikan . Mungkin rakan-rakan kita di Indonesia boleh berikan sedikit pencerahan.

Kalau benar ia wujud ,maka ia merupakan sejarah baru yang juga harus diketengahkan. Aksara-aksara ini dikatakan merupakan induk kepada sistem aksara-aksara lain di dunia. Kalau kita teliti secara terperinci ada diantara aksara-aksara ini mirip kepada aksara jawi dan ada pula yang mirip kepada aksara rumi.

Wallahwaalam.


-Mohd Salleh Mazukhi-

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds