The Patriots Schedule

The Patriots Schedule

Tuesday 14 January 2014

AYAT PERTAMA YANG DITURUNKAN KE ATAS RASULULLAH

Assalammualaikum dan selamat pagi,

Sempena hari keputeraan Baginda Rasulullah S.A.W (20 April 571 Masehi) 12 Rabiul Awal, hari penghijrahan Rasulullah S.A.W dari kota Makkah ke Kota Madinah (28 Jun 622 Masehi pada 12 Rabiul Awal) dan hari Kewafatan Rasulullah pada 13 Rabiul Awal ( 8 Mei 633 Masehi).

Marilah kita berkongsi akan sifat peribadi mulia Rasulullah sepanjang baginda diangkat sebagai Rasul Allah pada umur 40 tahun dan wafat pada umur 63 tahun. Selama 23 tahun Rasulullah berdakwah demi mentauhidkan Allah yang satu.

12 Rabiul Awal (14/01/2014) -Selasa

Detik-Detik Jibrail merasmikan Muhammad sebagai Rasul ALLAH

Suasana malam Ramdhan yang sunyi dan dalam keheningan malam sedang Rasulullah berkhalwat di Gua Hira, Malaikat Jibrail datang membawa wahyu Allah kepada Muhammad sepertimana Nabi-Nabi terdahulu Nabi Ibrahim A.S, Nabi Musa A.S dan Nabi Isa A.s. Lalu Malaikat Jibrail berkata kepada Muhammad :

"Iqra" Bacalah
"Ma' Aqra" (aku tidak tahu membaca)

Betapa tulus dan rendah hati Baginda mengatakan tidak tahu membaca (buta huruf). Mendengar jawapan itu JIbrail memeluk baginda sehingga Baginda seakan-akan lemas. Lalu Jibrail berkata lagi:

"Iqra" Bacalah
"Ma' Aqra" (aku tidak tahu membaca)

Kemudian Malaikat Jibrail membacakan ayat-ayat Al-Quran yang pertama diturunkan kepada Nabi Muhammad diikuti dengan bacaan dari Baginda.

Surah Al-Alaq [96:1-5]

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk)," [96:1]
"Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;" [96:2]
" Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, " [96:3]
"Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,"[96:4]
"Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya." [96:5]

Betapa pentingnya membaca, dimana pena dan tulisan adalah salah satu penyampaian ilmu kepada umat manusia. Buku-buku yang dicetak semuanya mengandungi tulisan yang mempunyai ilmu-ilmu Allah yang membolehkan manusia untuk berfikir betapa besarnya kekuasaNya. Ayat pertama yang diwahyukan kepada Rasulullah adalah surah Al-Alaq [96] yang menyeru umat Manusia untuk membaca.

Sepertimana kata-kata Nelson Mandela

“Education is the most powerful weapon which you can use to change the world.” - Nelson Mandela


Begitu juga dengan peribadi Dr.Mahathir Mohamad yang suka membaca walau dimana beliau berada. Kerana membaca adalah satu cara untuk menambah ilmu pengetahuan, kerana ilmu Allah itu adalah luas walau digabungkan lautan didunia tidak mampu menandingi Ilmu-ilmu Allah.

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds