The Patriots Schedule

The Patriots Schedule

Tuesday 14 January 2014

API LAWAN API



Di dalam sejarah, kita berkali-kali ditunjukkan dengan kejadian api melawan api. Hanya ada 2 cara api boleh melawan api:

Pertamanya dengan api yang sama marak atau lebih marak dari api yang sebelumnya. Bila tiada cara lain yang dapat kita laksanakan untuk menahan kemaraan api, cara ini dilihat sebagai cara yang terbaik.

Walau bagaimanapun timbal baliknya amat menyedihkan. Banyak yang hangus dijilat api. Nyawa dan harta benda adalah bahan bakarnya. Bahan bakar yang tiada kesudahan dan kemarakkan api mungkin mengambil berpuluh tahun untuk dipadamkan.

---------------------------------------------------------

Cara kedua ialah dengan api yang lebih kecil. Api dari lilin yang menerangi. Cahayanya mungkin kecil, tetapi cukup untuk menerangi ruang yang gelap. Kehangatannya mungkin tidak dirasai melainkan kita berdekatan dengannya.

Api dari lilin kecil inilah yang kita gunakan untuk menghidupkan lilin-lilin yang lain, sehingga ruang itu benar-benar terang dan kehangatannya dapat dirasai semua yang berada dalam ruangan itu.

Timbal baliknya ialah lilin itu akan cair dimamah api, tetapi fungsi dan tugas asal penciptaannya menepati matlamat Penciptanya..

----------------------------------------------------------

Api ini sifatnya membakar, banyak manfaat darinya. Tetapi kalau ianya tidak dikawal, apa yang sepatutnya menjadi manfaat pada diri mungkin akan memakan tuannya. Benarlah kata orang terdahulu..

"Api semasa kecil itu kawan, apabila besar ia menjadi lawan"

Di dalam diri kita ada sejenis api yang membara. Bahan bakarnya ialah akal dan ruangan yang menjadi pelitanya ialah hati.

Adakah kita menjadikan api itu suatu kehangatan dalam diri kita, menerangi mereka disekeliling kita.. Atau kita jadikan bahan bakarnya pemuas nafsu sehingga pelita itu sendiri terbakar rentung, gelap berjelaga sehingga tiada nampak serinya..


Jamalee Bashah


[Special Article]

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds