The Patriots Schedule

The Patriots Schedule

Tuesday 25 February 2014

DINASTI HAN: DRAMA DI BAWAH SINARAN BULAN



Selepas peristiwa jamuan maut di Hong Gate, kita bakal menyaksikan bagaimana Liu Bang terpaksa tunduk di bawah Xiang Yu. Liu Bang bersyukur selepas berjaya menyelamatkan diri daripada jamuan yang telah direka untuk menewaskannya dan terpaksa menyerahkan mohor diraja Dinasti Qin kepada Xiang Yu.

Zhang Liang ketika menasihatkan Liu Bang supaya tunduk kepada Xiang Yu, buat sementara kerana menyedari bahawa pasukan Liu Bang tidak mungkin menang ke atas Xiang Yu yang begitu hebat itu.

Xiang Yu ketika itu pula mengumumkan dirinya sebagai “Raja Hegemoni Chu” dan Raja Huai yang menjadi maharaja ketika itu hanyalah boneka kepada Xiang Yu. Xiang Yu kemudian membahagikan China kepada 18 kerajaan. Kawasan Guanzhong, atau China Tengah yang sepatutnya dimiliki oleh Liu Bang kerana telah sampai awal ke Xianyang telah diberikan kepada Tiga Jeneral Qin manakala Liu Bang telah dicampak ke Bashu,, sebuah kawasan pendalaman China.

Ketika itu, Liu Bang telah mendapati bahawa nasibnya untuk menjadi maharaja China dan memerintah seluruh China agak kabur kerana peluangnya sudah semakin tipis. Terperangkap di kawasan pendalaman seperti Bashu yang makanan asasinya ialah serangga goring, yang di mana kawasannya seperti paya. Namun, siapa tahu takdir mempunyai perancangan lain untuk Liu Bang memiliki China.

[Han Xin, Lelaki Yang Merangkak Di Bawah Kangkang]

Han Xin adalah seorang lelaki biasa yang sebenarnya mempunyai sejarah yang dikurinakan tuhan kebijaksanaan yang tiada bandingannya pada zamannya. Namun, kehidupan Han Xin adalah sangat sadis.

Anak yatim ini hidup bergantung pada ehsan orang lain. Dia akan meminta-minta makanan setiap hari di sekitar kampungnya. Dan ketika dia kebuluran, perempuan itu akan membantunya. Han Xin juga jatuh cinta pada seorang gadis jelita di kampungnya dan mereka berkawan dan gadis itu yang selalu membantu Han Xin.

Pernah suatu masa, Han Xin yang bercita-cita besar menjadi seorang jeneral perang, membawa pedangnya di skeitar kampungnya, dia tersempak dengan sekumpulan manusia yang agak ramai dan Han Xin seringkali dibulinya.

Han Xin diketawakan, diejek dan dimaki kerana impiannya dan dia telah dipaksa merangkak di bawah kangkang ketua kumpulan tadi kalau tidak mahu dipukul. Han Xin akur kerana menyedari dirinya yang dikelilingi oleh lelaki yang berbadan besar. Namun, selepas berjaya kelak, Han Xin kembali berjumpa dengan lelaki yang menyuruhnya merangkak di bawah kangkangnya.

Anehnya, Han Xin tidak menghukum lelaki itu sebaliknya dia menganugerahkan jawtaan dna pangkat kepada lelaki itu sambil berkata.

“Kamu adalah hero. Kalau tidak kerana kau, aku tidak akan berada di tempat aku hari ini. Kau yang sering membuli dan memperkecilkan akulah yang menyebabkan aku berkobar-kobar membuktikan siapakah Han Xin sebenarnya!”

Atas sokongan daripada rakannya, wanita jelita itu, dia telah memasuki pasukan Chu di bawah pimpinan Xiang Yu dan telah mengikuti Xiang Yu berperang. Dia seringkali mencadangkan tsrategi perang kepada Xiang Yu namun tidak dilayan oleh Xiang Yu menyebabkan Han Xin mula berdendam dengan Xiang Yu.

[Drama Di Bawah Sinaran Bulan]

Han Xin akhirnya telah mengambil keputusan untuk meninggalkan Xiang Yu dan menyertai Liu Bang, dengan dendam di hatinya suatu hari nanti dia akan kembali menggempur Xiang Yu dengan askarnya sendiri, membuktikan kepada Xiang Yu bahawa Xiang Yu salah apabila mengsia-siakannya. Xiang Yu akan menyesal suatu hari nanti dan dunia akan mengetahui tindakan paling bodoh Xiang Yu adalah mengabaikan Han Xin. Itu adalah janji Han Xin.

Xiahou Ying adalah manusia yang pertama menyedari bakat terpendam yang dimiliki oleh Han Xin dalam merencanakan strategi peperangan. Ketika Han Xin hampir dipancung kepalanya oleh Xiahou kerana melanggar pertauran tentera, dia kemudian berkata kepada Xiahuo Ying.

“Aku dengar Liu Bang mahu membina sebuah empayar. Jadi, kenapa dia mahu membunuh orang yang boleh membantunya berbuat demikian?”

Maka dibawa Han Xin kepada Liu Bang namun Liu Bang tidak menyenangi sikap besar kepala Han Xin lalu meletakkan Han Xin untuk menguruskan bahagian bekalan makanan askar Liu Bang. Kehebatan Han Xin menguruskan bahagian makanan askar Liu Bang telah mencuri perhatian Xiao He, perdana menteri Liu Bang.

Xiao He telah mencadnagkan nama Han Xin kepada Liu Bang namun Liu Bang kelihatan tidak mengendahkan siapakah Han Xin kerana reputasinya yang pernah merangkak di bawah kangkang pembulinya menyebabkan Liu Bang sukar untuk mempercayainya.

Han Xin yang menunggu dirinya dipanggil menghadap Liu Bang menjadi kecewa mendengarkan apa yang berlaku di mana Liu Bang tidak mengedahkan bakatnya Maka malam itu juga Han Xin berkemas lalu meninggalkan Liu Bang di Banshu.

Mendengarkan berita itu, maka Xiao He telah mengejar Han Xin pada malam itu juga lalu memujuk Han Xin untuk kembali bersamanya. Maka, peristiwa Xiao He mengejar Han Xin di bawah sinaran bulan di atas kuda kemudiannya menjadi salah satu daripada peristiwa sejarah dalam Dinasti Han.


Dalam pepatah China, ianya dikenali sebagai “Xiao He mengejar Han Xin Di Bawah Sinaran Bulan.” Kali ini, Xio He berjaya memujuk Han Xin memasuki pasukan Liu Bang dan ianya menandakan sebagai permulaan kepada Persengekataan Chu-Han yang akghirnya mewujudkan Dinasti Han. 

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds