The Patriots Schedule

The Patriots Schedule

Tuesday 25 February 2014

KAPAL-KAPAL MELAYU


Lukisan di bawah adalah lukisan yang dilukiskan oleh Godinho di Eredia yang menggambarkan bagaimana kapal-kapal Melayu Achech sedang berperang dengan Portugis.

Lukisan di bawah menggambarkan bagaimana kapal-kapal Galleon Melayu yang berjumlah 5 buah melancarkan tembakan meriam melawan kapal Luis Monteiro Coutinho.

Untuk mengalahkan armada Portugis di Selat Melaka, orang Melayu mendapati jong besar mereka bukanlah lawan untuk melawan Galleon yang dibawa oleh Portugis.

Lantas, orang Melayu telah membina galleon yang lebih kecil daripada galleon Portugis, tetapi lebih pantas dan ini menyebabkan penguasaan Portugis di Selat Melaka terbatas apabila mereka tidak lagi mampu berbuat sesuka hati di Selat Melaka sebaliknya hanya mampu bertahan dan melihat dari jauh bagaimana Johor dan Acheh untuk berkongsi laluan terhangat dang paling sibuk di dunia itu.

Bayangkan situasi pertempuran kapal Melayu dan Portugis itu laksana dalam filem Pirate Of The Carribean dan anda akan dapat merasakan betapa hebatnya kita dulu.

Terus, kenapa kita digambarkan sehina-hina ciptaan oleh buku teks sejarah? Melayu dulu hebat...


-HE-

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds