The Patriots Schedule

The Patriots Schedule

Tuesday 25 February 2014

GELAGAT SANG PENCINTA MEDIA



1. Buka FB scroll down, sedih melihat gelagat rakan-rakan tidak kira tua dan muda yang memberi komen dengan perkataan yang tidak sopan atau tidak rasional keluar dari kotak gelaran makhluk yang diberi nama Manusia

2. Sindir-menyindir dan caci-maki menjadi habit sesetengah masyarakat tidak kira umur, taraf pendidikan, agama dan bangsa. Dahulunya, saya merasakan warga SEBERANG itu kurang sopan kerana selalu menTROLL pemimpin mereka, artis-artis dan rakyat yang tidak bersalah. Kini virus TROLL tersebut merebak dengan cepat melalui media tidak kira dalam bentuk status, komen, gambar, video dsb.

3. Perkataan BABI, BODOH, GILA, BAPAK HANG, KEPALA HOTAK, SIAL, dsb kini menjadi perkataan biasa yang dituturkan warga muda. Mereka menilai perkataan itu sebagai bentuk ucapan yang bersahaja. Sedangkan mereka sendiri menyedari perkataan itu bukan sahaja kasar tapi boleh mendatangkan kemarahan individu yang dituju. Persoalannya inikah golongan yang akan menjadi pelapis pemimpin Negara pada satu ketika nanti. Jika perkataan pun sudah kasar, perlakuan sudah tentu hilang pertimbangan dan sewaktu dengannya.

4. Isu remeh akan dijadikan bahan lawak dan internet bergerak mak jemah akan menjadi agen penyebar berita sensasi membawa berita remeh rather than menyebarkan nota ilmu-ilmu dan Tafsiran Kalam Allah. Jika dibuka video-video klip dan sebagainya, mesti akan ada golongan yang menyebarkan gambar-gambar edit dengan niat meraih sokongan dan memalukan seseorang.

5. Jika ingin memberi komen pilihlah jalan yang sederhana dan rasional untuk dibaca. Jika golongan tua pun memberi komen yang tidak sopan, golongan muda pun akan turut sama menjadi seperti si tua yang rakus menyebarkan ilmu rapuh jika dipijak hancur luluh.

6. Jika melihat golongan yang menyebarkan info salah, perkara yang perlu dilakukan ialah betulkan perkara tersebut dan jangan biarkan sang penulis status hanyut ke laut menyebarkan info salah kepada pembaca. Hanya kerana kita perlu merasakan tanggungjawap untuk melatih masyarakat bukan terletak pada guru-guru, pelatih, pensyarah dan tok guru. Tetapi ianya adalah tanggungjawap bersama untuk mendidik bangsa kita agar menjadi Masyarakat yang berguna.

7. Perbanyakkan bahan bacaan dan carilah info yang sahih ketika berkongsi status, kerana terdapat segelintir golongan yang berpendidikan berkongsi info yang salah/tidak benar. Bagaimana hendak dilabel sebagai orang berpendidikan jika info yang sering diberikan salah. Hanya kerana internet hanya dihujung jari.

Firman Allah Ta'ala,

"Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan." (QS. At-Tahrim: 6)

Imam Ath-Thabari dalam tafsirnya tentang ayat ini berkata,

"Wahai orang yang benar keimanannya terhadap Allah dan Rasul-Nya, 'Peliharalah diri kalian,' Hendaklah satu sama lain saling mengajarkan sesuatu yang membuat kalian dapat berlindung dan terhindar dari neraka, yaitu apabila mereka beramal dalam ketaatan kepada Allah. Sedangkan firman-Nya 'Dan (lindungi) keluarga kalian dari neraka.' Maksudnya adalah ajarkan keluarga kalian amal ketaatan kepada Allah yang dapat melindungi mereka dari api neraka.

(Tafsir Ath-Thabari, 28/165)

Wallahualam semoga apa yang ingin saya sampaikan, terdetik dihati sang pembaca.


-Bahynorerama Dp-

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds