The Patriots Schedule

The Patriots Schedule

Tuesday 25 February 2014

DINASTI HAN: JAMUAN MAUT DI HONG GATE



Kemenangan yang tidak dijangka di Pertempuran Julu telah menyebabkan kesemua negara kota ketika itu yang memberontak menyatakan kesetiannya kepada Xiang Yu dan Chu kerana dengan hanya membawa 40 000 orang askar Chu sahaja sudah cukup untuk mengalahkan askar Qin yang begitu banyak.

Raja Chu ketika itu, telah mengisytiharkan siapa yang sampai dulu dan menawan Kota Xiang Yang (pusat pemerintahan Qin) maka dia akan dianugerahkan kawasan Central Plains di China yang kaya raya. Liu Bang yang ketika masih berada di dalam Chu serta Xiang Yu adalah dua general yang diperintahkan oleh Raja Chu ketika itu.

“Sesiapa yang berjaya menawan pusat pemerintahan Qin iaitu Xiang Liang maka beta akan hadiahkannya kawasan di tengah China yang penuh dengan kekayaan.”

Maka ketika itu, berlumbalah Liu Bang dan Xiang Yu untuk ke China. Setiap seorang daripad amereka diminta untuk mengambil undian laluan yang manakah yang akan dipilih untuk ke Xiang Yang daripada Negara Chu.

Liu Bang bernasib baik apabila mendapat laluan timur yang lebih senang berbanding dengan Xiang Yu yang mendapat laluan barat yang berliku. Pada aslanya, kedua-dua tokoh dalam sejarah ini adalah sahabat baik bahkan mereka telah bersumpah setia mahu kekal bersama walaupun sesiapa yang menawan Kota Xiang Yang.

Namun, apabila Liu Bang telah sampai dahulu ke Liu Bang, dan Xiang Yu terlambat. Di sinilah api mula bercambah antara sahabat dunia akhirat ini. Apabila Xiang Yu menyedari bahawa dia mula kalah, maka ketika itulah perasaan tidak puas hati lahir dari jiwanya.

Pada detik 207 S.M menyaksikan askar yang dipimpin oleh Liu Bang berjaya menawan Laluan Wu dan sekaligus menguasai Guangzhong dan ibu negara Qin iaitu Xiang Yang, Mahajara terakhir Qin ketika itu akhirnya menyerah diri kepada Liu Bang.

Pengkhianat yang ada di dalam pasukan Liu Bang, Cao Wushan ketika itu telah mengantar mesej secara diam-diam kepada Xiang Yu melaporkan bahawa Liu Bang telah mengisyitiharkan dirinya sebagai “Raja Guangzhong” berdasarkan janji daripada Raja Huai II daripada Chu bahawa sesiapa yang berjaya menawan Xiang Yang, maka dialah pemilik sebenar Tengah China, atau Guangzhong. Cao Wushang juga telah mengatakan kepada Xiang Yu bahawa Liu Bang telah merampas segala harta kekayaan Xiang Yang dan mengatakan bahawa ianya adalah miliknya. Xaing Yu yang pana baran mula bengang mendengarkan khabar berita itu.

Fan Zheng, penasihat kepada Xiang Yu yang sebenarnya telah lama mendapat ilham daripada ilham dan pemerhatiannya pada ilmu astrologi bahawa Liu Bang akan jadi pesaing utama kepada Empayar Qin telah memujuk Xiang Yu untuk membunuh Liu Bang yang suatu masa dagulu pernah bersama meminum darah masing-masing sebagai simbolik bahawa mereka adalah adik beradik angkat.

Maka, Xiang Yu pun mengadakan sebuah jamuan yang konon-konon mahu meraikan kejayaan Liu Bang menawan Xiangyang. Liu Bang yang tidak mempunyai prasangka apa-apa memandangkan Xiang Yu adalah sahabatnya.

Mujurlah ketika itu, pakcik kepada Xiang Yu iaitu Xiang Bo yang merupakan sahabat baik kepada Zhang Liang, penasihat ketenteraan untuk Liu Bang telah memaklumkan kepada Zhang Liang. Zhang Liang sempat menasihatkan Liu Bang untuk meminta tolong Xiang Bo dalam hal ini.

[Jamuan Maut Di Hong Gate]

Liu Bang datang ke jamuan di Tembok Besi Hong sambil membawa 100 orang askar bersamanya. Liu Bang dengan rendah hati mengatakan bahawa kejayaannya menawan Xiangyang adalah sekadar nasib baik dan meminta maaf merampas kejayaan yang seharusnya dilakarkan oleh Xiang Yu.

Ketika jamuan berlangsung, beberapa kali Fan Zheng memberi isyarat kepada Xiang Yu supaya membunuh Liu Bang yang sedang asyik makan namun semuanya tidak diendahkan oleh Xiang Yu yang masih ada ras abersalah di hatinya.

Fan Zheng ketika itu kemudian meemanggil sepupu Xiang Yang iaitu Xiang Zhuang untuk melakukan tarian pedang dengan niat untuk mencari peluang membunuh Liu Bang, Xiang Bo ketika itu pula menyedari sesuatu yang buruk akan berlaku menawarkan diri untuk menyertai jamuan itu dan setiap kali lembing Xiang Zhuang hampir sahaja menusuk tubuh Liu Bang, Xiang Bo akan berada di situ melindungi Liu Bang.

Zhang Liang pula menyedari apa yang cuba disampaikan oleh Fan Zheng lantas meminta permisi untuk keluar sebentar daripada jamuan itu atas sebab tertentu tetapi sebaliknya pergi menjcari jeneral perang Liu Bang, iaitu Fan Kuai untuk datang menyelamatkan Liu Bang.

Fan Kuai pula sebaik sahaja mendengar apa yang berlaku telah menyerbu ke dalam jamuan dengan pakaian perang lengkap dan ianya telah membuatkan Xiang Yu kagum lalu mengatakan bahawa Fan Kuai adalah seorang jeneral perang yang berani.

Fan Kuai kemudiannya membuat ucapan panjang memberi sebab kenapa Xiang Yu tidak harus membunuh Liu Bang. Antara kandungan ucapannya adalah askar yang diletakkan berjga di beberap atembok besi yang harus dilalui untuk memasuki kawasan sekitar Xiang Yang adalah kerana untuk menghalang bandit yang mengganas manakala Liu Bang tiada niat untuk menggangu kegemilangan Xiang Yu dan sebaik sahaja menawang Xiang Yang, Liu Bang telah mengubah askarnya ke Bashang menunggu ketibaan Xiang Yu.

Selepas ucapan itu, Liu Bang mengatakan bahawa dia ada hal untuk diselesaikan sekejap sekaligus menjadikan alasannya untuk meninggalkan jamuan itu. Peluang itu digunakan oleh Liu Bang untuk melarikan diri sambil Zhang liang dihantar berjumpa dengan Xiang Yu untuk mengatakan Liu Bang terlalu mabuk untuk hadirkan diri.

-HE-

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds