The Patriots Schedule

The Patriots Schedule

Tuesday 25 February 2014

PERKONGSIAN GST DIAMBIL DARI SEMINAR GST OLEH GST UNIT, KASTAM DIRAJA MALAYSIA.




-BERDASARKAN SALINAN NOTA RINGKAS-

TIGA langkah nak elak dari terkena GST:

1. Don't consume anything yang terlibat dengan GST.
Avoid dan elak any means related.

2. Avoid buying things or food dari company yang turnovernya exceed RM500, 000 threshold.

3. Don't forget to register your business to Custom Dept. in order to make you eligible for tax claims (subject to certain conditions) or redemption.

---------------------------

Mengambil KATA-KATA puan presenter (GST Unit):

1 - Sama macam McD, KFC etc. setiap kali kita pergi akan kena SST (Sales & Service Tax). Ia bukan barang asas, tetapi anda ada pilihan untuk makan atau tidak, boleh pilih untuk makan selain itu.

2 - Contohnya, beli ikan DAN sayur (raw) tak kena GST tetapi makan ikan & sayur yang sudah dimasak dan dihidangkan di restoran akan dikenakan GST. Sebab raw material atau sumber asas tak kena GST, hanya barang siap (finish goods) sahaja yang dikenakan GST.

3 - Rumah (jual beli dan sewaan rumah kediaman) tak kena GST since it is basic need. Raw material UNTUK BUAT RUMAH pun tak kena GST juga. BUT, one question WAS ASKED.. mana kita nak tahu diorang charge GST ke tak dalam total cost of production? entah2 hidden ke.. consumer kena juga bayar mahal? kastam MENJAWAB memang akan ade mekanisme untuk check nanti... yang kedua.. kita sebagai rakyat dan pengguna kena mainkan peranan lebih aktif yakni dari segi lapor kepada pihak berkuasa.

4 - Bekalan air paip dan 200 unit pertama elektrik sebulan bagi pengguna domestik; perkhidmatan kerajaan seperti pengeluaran pasport, lesen, perkhidmatan kesihatan, pembelajaran di sekolah; perkhidmatan pengangkutan seperti perkhidmatan bas, keretapi, LRT, teksi, feri, bot, tol lebuhraya serta perkhidmatan pendidikan dan kesihatan serta perkhidmatan kewangan yang terpilih.

5- Hanya company yang miliki lebih RM500,000 threshold sahaja yang akan dikenakan GST ke atas pengeluaran products. Below that, takde.

6 -Company berkaitan (once reach the certain 'haul’ and 'nisab') yang tidak register dengan Custom Dept. akan dikenakan denda (RM atau penjara). Termasuklah jika ada cubaan redeem tax tetapi not a registered-to-Custom company, default penalty will be imposed.

------------------------

Additional inputs:

- It is not doubled as we pay SST; means less burden to people

- KASTAM akan organize 10 hari GST course beserta sijil (TERBUKA UNTUK RAKYAT MALAYSIA)

- PELAKSANAAN GST HANYA PADA KADAR 6%; negara lain KADAR SEKARANG SUDAH CAPAI 10% DAN KE ATAS, DAN negara lain TELAH LAKSANAKAN SEJAK BERTAHUN-TAHUN LAGI.

-DI FINLAND (negara pendidikan percuma dan ANTARA pendidikan terbaik di dunia):

1. Finland standard GST (DISANA DIPANGGIL VAT) rate: 24%

2. Finnish reduced VAT (GST) rate: 13% (restaurants, foodstuffs).

3. Finnish reduced VAT (GST) rate: 9% (cultural and sporting events, books, medicine, passenger transport, hotels).

4. Pengecualian cukai VAT (GST): insurance, financial services, postal.

-Di NEGARA-NEGARA KESATUAN EROPAH (EU) STANDARD RATE GST IALAH 15%.


#SR

[EKONOMI]



NOTA:


* threshold ialah pengiraan jualan (RM) dalam tempoh setahun (ada 2 cara pengiraan). pengenalan threshold adalah bertujuan supaya syarikat kecil tidak terkesan dalam gst.

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds