ABU BAKAR AS-SIDDIQ MEMERANGI KAUM MURTAD
ABU BAKAR AS-SIDDIQ MEMERANGI KAUM MURTAD
Kalau saya menyebut nama Abdul Kaabah ataupun
Abdullah ibni Abi Qahafah, pasti tiada seorang pun antara kita yang mengenali
siapakah gerangan pemilik nama itu. Namun, itu adalah Abu Bakar As-Siddiq yang
merupakan khalifah pertama umat Islam. Nama beliau sebelum memeluk Islam ialah
Abdul Kaabah, yang membawa maksud Hamba Kepada Kaabah”. Nama beliau selepas
Islam ialah Abdullah ibni Abi Qahafah. Panggilan Abu Bakar kepada beliau lahir
akibat sikap beliau yang suka menternak unta.
Nama Bakar itu pun membawa maksud unta muda.
As-Siddiq pula bermaksud “membenarkan” kerana sikap beliau yang sentiasa
membenarkan apa sahaja yang dikatakan oleh Rasulullah seperti peristiwa isu
Isra’ Mikraj.
Selepas kewafatan Rasulullah S.A.W, sebuah majlis
yang dianggotai oleh Ansar dan Muhajirin telah ditubuhkan untuk membincangkan
siapakah gegerangan dan calon khalifah pengganti tempat Rasulullah. Nama Abu
Bakar telah dipetik dan akhirnya dipilih.
Ketika dalam majlis itu, nama Umar dan Abu Ubaidah
telah dicadangkan oleh Abu Bakar namun Umar telah menyambar tangan Abu Bakar
dan memberi baiah kepada Abu Bakar dan akhirnya perbuatan diikuti oleh semua
orang Ansar dan Muhajirin.
Pada zaman awal pemerintahan Abu Bakar, kita
menyaksikan di mana terdapat pemberontakan yang datang daripada puak dan kabilah
arab melawan pemerintah. Ada puak pula yang mendakwa bahawa bilamana Rasulullah
telah wafat, maka mereka telah bebas dari ajaran Islam dan ada pula puak yang
mengangkat seorang lelaki dari kalangan mereka dan mendakwa bahawa itu adalah
rasul baru dan mereka berhak melawan khalifah. Maka peperangan antara Abu Bakar
melawan puak nabi palsu adalah permulaaan rentetan Abu Bakar dilantik menjadi
khalifah. Peperangan ini dikenali sebagai Perang Ridda.
PERANG RIDDA
Perang ini diketuai oleh Abu Bakar yang bersifat
kempen Abu Bakar melawan puak-puak arab yang memberontak dan mendakwa sebagai
nabi. Antaranya ialah Tulayha dan Musaylimah serta Saljah.
Usamah Bin Zaid telah diarahkan oleh Abu Bakar untuk
mengerahkan batalion askar untuk memulakan ekpedisi menundukkan puak-puak arab
di jaziriah arab yang memberontak dan mendakwa sebagai nabi. Lokasi pertama
yang menjadi destinati Usamah adalah Tabuk. Puak-puak arab di kawasan Tabuk
telah mengisytiharkan perang ke atas Usamah tetapi akhirnya berjaya dikalahkan
oleh Usamah. Usamah kemudian bergerak ke beberapa lokasi untuk meneruskan
kemaraan tentera Islam di bawah pimpinan beliau.
Dalam masa yang sama, Kota Madinah yang menjadi
pusat pemerintahan Abu Bakar pula menjadi mangsa apabila par apemberontak
mengetahui bahawa hampir kebanyakan askar Madinah telah ikut bersama Usamah
untuk berperang dan berkempen membersihkan bumi arab daripada pemberontak.
Seorang nabi Palsu bernama Tulayha telah mengumpulkan askar untuk menyerang
Madinah. Maklumat ini sampai di telinga Abu Bakar, maka tentera dikumpulkan
bersama pangilma perang yang bukan calang-calang orang seperti Ali bin Abi
Talib, Talha bin Ubaidullah serta Zubair Al-Awam.
Keesokan harinya Abu Bakar mengetuai askar ini dan
bergerak ke tempat kubu musuh. Askar yang tidak bersedia itu diserang hendap
oleh musuh dan akhirnya tentera Islam terpaks aberundur ke Madinah kembali.
Askar kembali disusun oleh Abu Bakar dan keesokan harinya, dan menyerang
pemberontak pada waktu malam.
Pemberontak telah berundur ke Dhu Qhissa dan Abu
Bakar selepas menawan kubu pemberontak kembali ke Kota Madinah menunggu
kepulangan Usama, untuk sama-sama menyerang sisa baki pemberontak sebelum
mereka memenangi peperangan ini.
Kemudian beberapa siri peperangan berlaku lagi di
bawah Abu Bakar untuk membersihkan bumi arab daripada nabi palsu. Antaranya
ialah melawan bala 40, 000 orang tentera Musailamah al Khazab di bawah pimpinan
Ikram bin Amru. Tentera Islam hampir sahaja kalah dalam pertempuran ini sebelum
Khalid Al-Walid menggunakan kebijaksanaan akalnya membantu tentera Islam.
EKPEDISI MENAWAN PARSI
Selepas berjaya memenangi siri peperangan dengan
para pemberontak, maka Saidina Abu Bakar mula merancang sesuatu yang lebih
hebat daripada itu. Setelah sekian lama kita melihat bagaimana bangsa arab
ditindas oleh dua empayar hebat di kiri dan kanan jaziriah mereka, maka inilah
masanya untuk bangsa yang telah lama hidup dalam kehinaan untuk kembali
menunjukkan taringnya. Lalu, Abu Bakar melihat ke arah timur kerajaannya,
sebuah empayar yang telah lama menindas bangsa arab yang diangkat kemuliannya
kerana Islam. Dua empayar yang hebat sedang mengelilingi bangsa arab dan ianya
tidak selamat untuk Kerajaan Islam Madinah. Rom dan Parsi bila-bila masa saja
boleh menghancurkan umat Islam. Maka Abu Bakar mula menyasarkan Parsi dan
Syiria sebagai sasaran utama. Sempadan kerajaan Islam ini harus ditawan
terlebih dahulu sebelum Kerajaan Islam di tawan.
Seorang ketua puak arab yang menduduki utara
kerajaan Islam ketika itu, Muthanna bin Harithah telah menyerang dan menyerbu
kota-kota di wilayah Iraq yang berada di bawah Empayar Parsi ketika itu. Askar
Parsi yang cuba mengejar askar Mutahnna yang lengkap dengan kuda-kuda yang
sangat laju tidak terdaya apabila Muthanna kembali menghilang ke dalam padang
pasir. Beberapa kali serbuan dilakukan oleh Mutahnna sehingga mengumpul harta
rampasan perang lalu kembali ke Madinah, dan menceritakan apa yang berlaku
sekaligus menguatkan lagi keyakinan Abu Bakar untuk membuat ekpedisi ke Wilayah
Empayar Parsi.
Namun, satu-satunya masalah bangsa arab ketika itu
perasaan rendah diri yang terlalu menebal setiap kali melihat bangsa Parsi.
Khalid Al-Walid, pahlawan Islam yang paling digeruni dan hebat diminta untuk
mengetuai battalion tentera Islam dan mengembalikan maruah bangsa Arab yang
dahulu dipijak-dipijak oleh Parsi.
18, 000 orang askar telah diberikan kepada Khalid
untuk memasuki wilayah Iraq. Beberapa siri peperangan telah dihadapi oleh
Khalid yang kemudiannya akan dikenang sebagai panglima perang yang dikatakan
setaraf Lu Bu dan Alexander The Great, tokoh lain dalam sejarah perang yang
dikatakan tidak terkalahkan. Dan dalam masa yang yang singkat sahaja
keseluruhan wilayah Iraq akhirnya jatuh ke tangan Kerajaan Islam.
SERANGAN KE ATAS ROM
Selepas kejayaan menawan Iraq, maka Abu Bakar pun
mula merencanakan untuk menyerang Syria yang berada di bawah naungan empayar
Rom. Terdapat dua laluan untuk ke Syria daripada Iraq. Pertama melalui Daumatul
Jandal dan laluan yang lain pula melalui Mesopotamia dengan meluntasi Ar
Raqqah, wlayah yang sekarang berada di dalam negara Syria.
Namun, kebijaksanaan Khalid adalah tidak mengambil
dua laluan ini berdasarkan sebab pertama di mana melalui Daumatul Jandal, maka
terdapat tempoh dua minggu untuk sampai ke Syria manakala melalui Ar-Raqqah,
kerana askar Rom berjaga di situ. Konflik dengan askar Rom ini akan menjadi
nanah kepada battalion askar Islam kerana jumlah mereka mengatasi jumlah askar
Islam sebenarnya dan tentera Islam ketika memang memerlukan bantuan. Maka,
Khalid telah memilih jalan pendek untuk ke Syria dengan melalui jalan pasir
yang terik memancar panasnya. Masih segar tercatat bagaimana tingginya semangat
para pemburu syahid sehingga sanggup tidak meminum air selama dua hari menempuh
padang pasir sebelum mereka menemui sebuah oasis. Taktik yang dipilih oleh
Khalid ini akhirnya membuahkan hasil apabila tentera Islam masuk ke dalam Syria
dari laluan yang langsung tidak terfikir oleh askar Rom.
Sawa, Arak dan Tadmur adalah Bandar-bandar Rom di
Wilayah Syria yang jatuh ke tangan Khalid ketika awal maranya tentera Islam ke
dalam Empayar Rom. Selepas itu, Khalid Al-Walid membawa askarnya memasuki
Damsyik melalui Uqab. Beberapa siri peperangan dengan Bandar-bandar dan
kerajaan kecil yang terpaks amenjadi anjing Rom ketika itu dihadapi oleh Khalid
A-Walid sehinggakan pada 30 Julai 634 Masihi, kita menyaksikan bagaimana idea
dan taktikal Khalid Al-Walid berjaya memenangkan peperangan melawan 90, 000
orang askar Rom di Pertempuran Ajnadayn. Kekalahan Rom di Ajnadyn membawa
kepada penawanan Damsyik di bawah tentera Islam. Selepas 30 hari pengepungan Damsyik,
akhirnya tarikh 18 September 634 Masihi menyaksikan bahawa Damsyik akhirnya
jatuh ke tangan orang Islam walaupun beberapa siri peperangan seperti
Pertempuran Sanita A-Uqab dan Pertempuran Maraj Al-Debaj.
PEMELIHARAAN AL-QURAN
Abu Bakar merupakan penggerak kepada idea untuk
memelihara Al-Quran dalam bentuk tulisan kerana sebelum ini Al-Quran hanya
diingati oleh para hafiz. Namun dalam Peperangan Yamana melawan Musaylimah,
para hafiz banyak yang syahid maka Umar mencadangkan kepada Abu Bakar untuk dilaksanakan
pengumpulan AL-Quran dan dijadikan dalam naskah tulisan.
Abu Bakar telah melantik Zaid bin Thabit untuk
mengumpulkan semua versi Al-Quran yang dinggati oleh para hafiz yang masih
hidup. Zaid bin Thabit dan ahli-ahli jawatankuasa itu mengesahkan bacaan dengan
membandingkan dengan orang-orang yang telah menghafal Al-Quran.
Selepas mereka berpuas hati bahawa mereka tidak
terlepas mana-mana ayat atau membuat apa-apa kesilapan dalam membaca atau
menulis, maka sbeuah kitab versi tulisan telah dihasilkan sebagai salah satu
manuskrip tunggal dan dipersembahkan dalam bentuk buku kepada Khalifah Abu
Bakr. Adalah dipercayai bahawa proses ini berlaku dalam tempoh satu tahun
kematian Muhammad apabila kebanyakan sahabat beliau (sahabat) masih hidup.
KEWAFATAN ABU BAKAR
Detik 23 Ogos 634 menyaksikan antara detik yang
paling menyedihkan dalam sejarah Islam di mana Abu Bakar telah jatuh sakit lalu
meninggal. Dikatakan bahawa kewafatan Abu Bakar ini berpunca daripada makanan
yang dibubu racun dan efeknya adalah sangat perlahan. Umar telah dipilih Abu
Bakar sebagai pengganti. Kata-kata Abu Bakar didengari oleh Usman.
Sebelum kewafatan Abu Bakar, sempat juga beliau
bertanya kepada Aishah berapakah kain kafan yang digunakan untuk membalut tubuh
Rasulullah, maka Aishah mengatakan sebanyak tiga maka Abu Bakar mahu dalam
jumlah itu.
Solat jenazah Abu Bakar telah diimamkan oleh Umar
dan jenazah Abu Bakar telah ditanam di sebelah Nabi Muhammad S.A.W.
-HE-
[All About Islam]
Post a Comment