ADA APA DENGAN DRAMA MELAYU?
Sedikit Nota Tentang Siri Seperti "Love You Mr.
Arrogant" & "Playboy Itu Suami Aku" dan Bagaimana Drama TV
Dapat Merevolusikan Individu.
Kebelakangan ini (atau sebenarnya sejak sekian lama
sebab perkataan kebelakangan ini diletak hanya sebagai penyedap, kakakaka!)
drama-drama siri melayu berjaya mewujudkan komuniti peminatnya sendiri.
Meskipun sebahagian besar plotnya diseragamkan kepada konflik percintaan,
peminatnya tetap tidak jemu menagih cerita yang berakarkan emosi berlebihan.
Antagonis mengoda protagonis (unsur seks dan
curang). Anak kepada hartawan atau tokoh korprat. Makan di restoran eksklusif.
Memandu kereta mewah. Ini semua adalah apa yang yang sering kita lihat dari
drama melayu. Seakan tidak mencerminkan pendapatan perkapita negara dan fakta
78.6% pekerja bergaji dibawah RM3000.
Apa yang kita dapat belajar dari semua ini? Ya, ada
mesej kesetiaan dan kekeluargaan. Tapi semuanya dihidangkan berlebihan seperti
menjadi hamba kepada hubungan barbarik.
Memandangkan premis artikel ini adalah untuk
dijelaskan bagaimana drama TV dapat merevolusikan individu ke arah progresif
seperti menjadi lebih produktif, maka perbandingan antara drama melayu dan
drama dari Amerika perlu dijadikan sampel untuk meneliti lakaran seni yang berbeza
dan sumbangannya kepada penonton.
Perbandingan Plot dan Idea Dari Kepelbagaian
Disiplin
Perhatikan senarai drama-drama popular tempatan dan
drama TV dari Amerika ini (dipilih secara rawak tanpa kronologi):
Tentang Dhia (cinta/cinta seorang isteri yang suci)
Setia Hujung Nyawa (cinta/kahwin segera)
Dejavu di Kinabalu (cinta/pertemuan tiba-tiba)
Adam & Hawa (cinta/bertemu selepas berpisah)
Sehangat Asmara (cinta/pasangan suami/isteri bertemu
kembali)
Cinta Jannah (cinta/kahwin segera)
Sebenarnya Saya Isteri Dia (cinta/kahwin segera)
Teduhan Kasih (Cinta/cemburu/kemelut perkahwinan)
Love You Mr. Arrogant (cinta/kahwin paksa)
Jodoh Itu Milik Kita (cinta/kahwin paksa)
Sementara itu drama TV Amerika pula:
House MD (perubatan/socratic method)
Breaking Bad (sains/guru kimia bertukar kerjaya
menjadi raja dadah)
Lie to Me (penyiasatan/applied psychological)
Under the Dome (sains fiksyen)
Elementary (penyiasatan/deductive reasoning)
Hostages (thriller/rancangan membunuh presiden)
The Big Bang Theory (sains/komedi sekumpulan
saintis)
The Walking Dead (ikhtiar hidup/konflik kemanusiaan)
Suits (legal/case management strategy)
The Mentalist (penyiasatan/social engineering)
Game of Thrones (epik fantasi/konflik merebut takhta
Westeros)
Barisan drama melayu popular seperti dijangka
majoritinya berkonsepkan tema yang sama, melestarikan emosi. Sementara drama TV
Amerika menampilkan ledakan kerjaya dan fokus kepada ikhitar kehidupan dari
segi ekonomi dan sosial. Skrip digarap kemas dan secara falsafahnya membuat
komentar terhadap kehidupan.
Sementara skrip melayu seperti biasa terikat dengan
emosi, emosi dan emosi.
Penonton drama TV Amerika terdedah kepada
berbagai-bagai lapangan ilmu. Input berbentuk cerita mengenai sains, perubatan,
psikologi, pemikiran saintifik dan ikhtiar hidup boleh menjadi sumber inspirasi
kepada prestasi peribadi sama ada dalam bidang pendidikan dan kerjaya. Dalam
hal ini, penulis drama tv Amerika seakan berjaya mempromosi ilmu pengetahuan
sebagai sesuatu yang kool untuk dikuasai.
Tun Dr. Mahathir sendiri sebelum ini yang pernah
menghalang cerita seram semasa pentadbirannya berkata filem seram ini tidak
mengalakkan masyarakat menyelesaikan masalah dengan pendekatan saintifik. Even
seorang Perdana Menteri pun sempat lagi meneliti kesan rancangan TV. Dalam kata
yang lain, dia akan menyokong drama atau filem yang menyubur budaya saintifik.
Produktivi
Harvey Specter dalam cerita Suits tekun menaip di
laptopnya sebaik sahaja masuk ke biliknya, begitu juga Mike Ross, dengan
keupayaan memori fotografik, dia bekerja keras dalam menyelesaikan satu-satu
kes. Dari timbunan fail dan dokumen, dia menganalisa sehingga menemui ‘peluru'
untuk mengalahkan pihak lawan. Sherlock Holmes dalam versi New York di
Elementary bukan sekadar duduk bersahaja sambil meneka. Di beberapa babaknya
dia kelihatan meneliti berpuluh-puluh lembaran dokumen serentak dengan tekun.
TV Melayu sebaliknya berbeza, meskipun agak kerap
diwacanakan watak-watak yang bekerjaya tinggi, babak kerjaya hanya sepintas
lalu. Walau berada di pejabat tapi wataknya seakan terperangkap dengan isu-isu
emosi. Duduk di pejabat tetapi fikiran ke arah lain. Dalam dunia sebenar,
pekerja seperti ini kemungkinan besar akan menghadapi masalah untuk berdepan
dengan performance appraisal.
Bahasa Inggeris
Beberapa tahun kebelakangan ini ada polemik tentang
pengajaran sains dan metamatik dalam bahasa inggeris, sehingga pejuang bahasa
atau penentangnya duduk protes di jalanan.
Realitinya, isu ini bukan hendak membunuh bahasa
melayu. Isu import bahasa inggeris ke bahasa melayu yang berterusan sehingga
kinilah yang patut dikritik seperti perkataan koreksional dan destini.
Disebabkan polemik dan sikap komik yang tidak
berkesudahan ini, kita terpaksa mengambil langkah sendiri untuk memantapkan
penguasaan bahasa inggeris. Menonton drama TV berbahasa inggeris adalah salah
satu daripada cara yang kreatif untuk menambahkan kemahiran berbahasa inggeris
tanpa perlu mengharapkan kerajaan atau mana-mana ahli politik. Pendidikan
adalah tanggungjawab peribadi dan cara untuk belajar sebenarnya bebas. Jadi,
lebih banyak drama TV berbahasa inggeris yang ditonton, lebih meluas pendedahan
kepada bahasa inggeris. Malahan ada diantara skrip drama TV ini boleh digunakan
ketika perbualan, semasa mesyuarat dan juga untuk diabstrakkan ke kertas kerja.
Semasa artikel ini sedang ditulis, TV3 baru sahaja
menyiarkan siri terbaru berjudul “Playboy Itu Suami Aku”. Ini adalah antara
adaptasi dari novel-novel yang mana plot seirasnya bergelimpangan di kedai
buku-buku. Habis apa selepas ini? “Isteriku Seorang MILF”?, “Suamiku Dulu Ganas
Kini Manja”?
Entah lah. Saya hanya mampu mengeleng kepala.
Terpulang kepada mereka sama ada mahu mengunakan hiburan dari drama TV sebagai
hiburan berintelektual yang memberi semangat dan inspirasi, atau mahu terus
horny dengan emosi.
Pilihlah sendiri.
Kredit: Mizan Hashri
-HE-
Post a Comment