KRISIS IDENTITI MELAYU
Bait-bait puisi “Melayu” nukilan Usman Awang masih
menghantui benak saya sehingga hari ini. Hanya dengan beberapa rangkap ayat
sudah cukup untuk memberi definisi kepada kita siapakah itu sebenarnya Melayu.
Setiap rangkap dan ayat yang disusun oleh Usman
Awang sebenarnya sudah cukup untuk menceritakan kepada kita siapakah itu Melayu
dan asal usul Melayu itu sendiri. Sebagai seorang yang mempunyai semangat
kemelayuan yang kuat, sudah pasti puisi Melayu itu meninggalkan kesan yang
sangat mendalam kepada jiwa Melayu saya.
Namun, ada bait ayat yang menyentak lena saya.
Ayatnya berbunyi:
“Bagaimanakah Melayu Abad Ke-21?”
Bagaimanakah Melayu Abad Ke-21? Kalian yang membaca
artikel ini, mari saya ajak kalian untuk mula membuka mata, lihat rakan
sebangsa kalian, bagaimanakah identiti Melayu itu ada dalam diri mereka?
“Aku Malu Untuk Mengaku Sebagai Melayu.”
Itu adalah ungkapan yang lahir daripada seorang
pemimpin Melayu yang kononnya dijulang bagai seorang ulamak. Apakah sebenarnya
yang berlaku sekarang? Andai pemimpin tertinggi yang bernama Melayu pun berani
membuat kenyataan sedemikian, bagaimanakah keturunan Hang Tuah ini? Apakah
darah Melayu sehebat Hang Tuah masih bernafas dalam salur darah mereka? Apakah
semangat membara Hang Jebat masih mengalir dalam diri mereka?
Mari kita ambil beberapa keratan peristiwa untuk
menjadi gambaran krisis yang sedang melanda anak Melayu kita. Hmmm, krisis
apakah? Krisis hilangnya identiti Melayu dalam diri mereka.
Peristiwa 1
Kalian pasti masih mengingati di mana Kempen Pakai
Songkok sambil menonton filem Tayangan Putera? Walaupun kempen yang diketuai
oleh Saya Sayang Tun Mahathir Mohammad ini mendapat liputan media, tetapi
tahukah anda bahawa terdapat suara sumbang daripada bangsa Melayu sendiri di
luar sana yang mempertikaikan kenapa memakai songkok, kenapa tidak serban dan
kopiah?
Saya bukan mahu pertikaikan pemakaian kopiah dan
serban, tetapi hadirnya Islam bukan untuk menolak sebuah budaya dan membawa
budaya arab ke dalam bangsa kita. Tetapi hadirnya Islam membetulkan mana yang
silap dan mengekalkan mana yang baik.
Sebab itu Islam di negara-negara eropah, China dan
India, kita dapat melihat masjid di sana mengekalkan ciri-ciri bangsa mereka?
Masjid di China tidak ubah seperti pagoda bahkan Laksamana Cheng Ho ketika
bersama pelayarannya masih bangga memakai jubah cina dan mengekalkan nama
cinanya?
Tetapi sayang orang Melayu di Malaysia ini
sebenarnya sedang dalam dilemma, antara krisis identiti arab dan Melayu. Mereka
itu Melayu tetapi mahu menjadi arab kerana dalam fikiran mereka.
“Semakin anda menjadi bangsa arab, maka semakin anda
menghidu bau syurga.”
Itulah fahaman mereka yang taksub pada satu parti
sampai apa yang berkaitan dengan Melayu semuanya diharamkan sehingga memakai
songkok itu pun dilabelkan dengan seribu cercaan, manakala memakai baju Melayu
itu dikaitkan dengan UMNO.
Apakah yang sebenarnya yang sedang berlaku ini?
Andai mahu memperjuangkan kembali pakaian tradisional bangsa Melayu itu pun
disalahtafsirkan sebagai kuli kepada sebuah parti politik, saya kira bahawa
terdapat krisis identity yang sangat hebat sedang melanda sebuah bangsa bernama
Melayu.
Mereka keliru dengan mengatakan bahawa Melayu itu
milik UMNO sehinggakan sanggup membuang nama Melayu dalam diri mereka, tetapi
mereka tidak sedar bahawa sesungguhnya UMNO itulah milik Melayu, bukannya
Melayu itu milik UMNO.
Peristiwa 2
Ketika orang Melayu bersuara lantang mahu menuntut
hak mereka, terus dilabelkan racist oleh bangsa lain. Bahkan terdapat orang
Melayu yang lain yang turut tumpang sekaki melabelkan orang Melayu yang lantang
berjuang dan memperjuangkan bangsa mereka!
Kerana alasan apa mereka berkata sedemikian? Racist?
Fahamkah mereka akan maksud racist, perkauman atau mahu kedengaran lebih
islamik, assobiyah itu membawa definisi apa? Tetapi itulah yang menjadi duri
dalam daging umat Melayu itu sendiri. Apabila mereka sudah disuap dengan
fahaman, “bilamana kau bercakap mengenai bangsa kau, maka bersiap siagalah
untuk menjadi seorang yang racist.”
Benarkah apabila kalian bercakap mengenai bangsa
kalian, maka kalian itu seorang racist? Untuk bercakap mengenai soal ini, lihat
konteks apakah percakapan kalian itu? Andai beliau bercakap mengenai bangsanya,
tetapi konteks ayat tersebut berbunyi seperti ini:
“Sesungguhnya bangsaku adalah bangsa yang dipilih
oleh Tuhan. Sesungguhnya bangsa lain di dunia adalah ibarat anjing, hanya
dicipta untuk menjilat tapak kaki kita. Sesungguhnya bangsa kita adalah bangsa
yang sangat mulia!”
Maka, kalau kalian mahu mengatakan bahawa ucapan di
atas sebagai perkauman, maka izinkanlah saya tumpang sebumbung dengan kalian.
Ucapan di atas adalah cerminan kepada idealogi Zionis yang berpegang kepada
pendapat yang mengatakan bangsa yahudi adalah bangsa pilihan tuhan.
Tetapi, mari kita fahamkan konteks bercakap mengenai
bangsa dari sudut yang tidak perkauman pula. Bagaimana? Biar saya memberi
pencerahan kepada kalian.
“Ketahuilah bahawa kita sebenarnya sudah ketinggalan
jauh dengan bangsa lain. Bangsa Melayu dahulu hebat, meredah samudera. Bangsaku
dulu hebat membina tamadun terkemuka. Maka, kenapa tidak kita ulang kehebatan
bangsaku?”
Apakah kalian merasakan ucapan di atas berbentuk
perkauman? Mempertahankan atau memperjuangkan bangsa yang ketinggalan atau
dalam kezaliman bukanlah racist, perkauman ataupun assobiyah.
Andai benar sedemkian, mari kita sama-sama menjulang
Nelson Mandela sebagai bapa segala racist di dunia kerana BELIAU ADALAH ORANG
YANG BEGITU MEMPERTAHANKAN ORANG KULIT HITAM yang ditindas di Afrika Selatan.
Ucapan Nelson Mandela di bawah sudha cukup membuktikan segala-galanya.
“During my lifetime I have dedicated myself to this
struggle of the African people. I have fought against white domination, and I
have fought against black domination. I have cherished the ideal of a
democratic and free society in which all persons live together in harmony and
with equal opportunities. It is an ideal which I hope to live for and to
achieve. But if needs be, it is an ideal for which I am prepared to die.”
(Nelson Mandela)
Perhatikan ayat:
"... I have dedicated myself to struggle of the
african people..."
Maka hayatilah dan selamilah maksud perkataan di
atas.
Begitu hebat lelaki berkulit hitam ini
memperjuangkan hak kulit hitam, namun di mana suara sumbang ketika ada tokoh
pemimpin bangsa Melayu yang bertanya, “Di mana hak bangsaku Melayu, bukankah
mereka pribumi?”
Apa yang racist mengenai kenyataan ini? Orang Melayu
sebelum menyerahkan warganegara kepada sang yang bertandang, sudah ada
perjanjian yang dimeterai oleh orang Melayu dengan mereka, tetapi kenapa
selepas puluhan tahun perjanjian itu dimeterai, maka sudah mula keluar
pengkhianat yang mahu menyembunyikan apa yang pernah menjadi janji seia sekata
sampai mati? Atau janji itu sudah mati dalam hati?
Katakanlah begini, bila anda memiliki sebuah rumah,
membina sebuah rumah di atas sebuah tanah, tetapi bilamana ada orang mahu
menghuni rumah itu, perjanjian antara anda dan dia sudah pun dimeterai, tetapi
selepas sekian lama perjanjian itu termeterai, maka tiba-tiba si dia mula
tunjuk besar kepala melanggar perjanjian, apakah anda akan duduk diam sambil
tersenyum simpul dan berkata.
“Tak apalah. Buatlah macam rumah sendiri?”
Tidak! Saya tak nampak bila mempertahankan hak
sendiri dikatakan racist, maka sesungguhnya izinkan saya menjadi seorang yang
racist!
Akhir sekali biarlah artikel ini diselitkan sedikit
hadis Nabi sebagai azimat menguatkan lagi artikel ini:
Seorang Sahabat bertanyakan kepada Rasulullah saw,
"apakah yang dimaksudkan dengan "Assobiyah itu ? Apakah kecintaannya
seseorang terhadap bangsanya dikatakan assobiyah ?"
Rasulullah saw menjawab "Tidak! Yang dikatakan
`assobiyah’ ialah apabila seseorang itu menolong kaumnya dalam melakukan
kezaliman”.
(Riwayat Abu Daud)
Peristiwa 3
Bila datang orang yang cuba mempertikaikan hak kita,
mereka tak berjaya kerana kita mendakwa bahawa Mari guna analogi rumah yang
saya gunakan dalam peristiwa dua. Anda dan si dia sudah duduk lama dan anda
sedar terdapat perjanjian yang mengikat kalian, dan tiba-tiba, selepas sekian
lama, maka dia mendakwa bahawa sebelum anda duduk di situ, nenek moyangnya
sudah lama memiliki rumah itu.
Kalau anda merupakan seorang yang masih mempunyai
identity dan perasaan sayang kepada bangsa anda sendiri, pastinya anda mempunyai
pengetahuan mengenai rumah anda maka anda mula mengeluarkan hujah anda bahawa
rumah itu milik anda dengan pembuktian dan fakta yang kukuh.
Tetapi, apakah anda melihatnya dalam diri anak
Melayu kita? Bila datang si kiasu mengatakan Melayu pendatang, apakah anda
melihat mereka mempertahankan bahaw amereka pribumi di sini? Hanya secebis
tetapi kebanyakan hanya mengangguk, seperti kerbau dicucuk tali.
Kerana apa? Kerana mereka sudah tidak mengenali
siapakah itu Melayu. Inilah krisis yang paling membimbangkan dalam bercakap
mengenai Melayu. Melayu semakin kehilangan identity mereka. Dari akar, mereka
tidak lagi mengenai siapakah diri mereka.
Bila Hang Tuah Dicinakan, bila Parameswara
diindiakan, bila Langkasuka disiamkan, bila Chih Tu dicinakan, maka apakah ada
orang Melayu yang mengenali lambang sejarah bangsa mereka ini? Tidak ada…
tiada…
Kesimpulan
Apabila berlakunya gangguan dalam krisis identiti
Melayu itu sendiri, maka secara tidak langsung akan munculnya symptom-symptom
yang membawa kepada depression. Tekanan yang timbul inilah akibat daripada
kehilangan identity mereka.
Tatkala mereka harus bersaing dengan bangsa seperti
cina, dan India yang mempunyai prestij asal usul mereka, mengenali siapakah
bangsa mereka, orang Melayu dimomokkan sebagai bangsa yang bercawat di dalam
gua, padahal sebaliknya yang berlaku.
Maka secara tidak langsung, bila berlakunya
depression daripada perkara ini, orang Melayu akan mula hilang semangat untuk
berjuang, orang Melayu mula dirundung perkara negative seperti malas dan
sebagainya.
Penghujungnya, maka kita terbukti menjadi mangsa
character assimilation oleh penjajah. Identiti Melayu itu hilang kerana tiga
perkara pokok.
1. Kedengkian
dalam politik dan fahaman taksub idealogi politik tertentu.
2. Membuang
identity bangsa kerana takut dilabel racist
3. Lupa
akan asal usul mereka sehingga menyangka berasal dari Marikh.
-HE-
[Nusantara Kita]
Post a Comment