MENCARI HIKMAH DALAM MENYAMPAIKAN RISALAH
Penerangan tentang Islam tidak boleh dibuat secara
semberono atau ‘cincai’, apatah lagi makian dan hamunan. Sebaliknya hendaklah
dengan kekukuhan hujah dan alasan serta memahami latar belakang sasaran dan
keadaan.
Apabila dakwah yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w
begitu ditindas di Mekah, maka baginda mencadangkan supaya sebahagian para
sahabahnya berhijrah ke Habsyah. Ketika itu yang memerintah Habsyah adalah
Najasyi, seorang raja yang terkenal bersifat adil. Kerajaan Habsyah adalah
kerajaan Kristian dalam ertikata agama tersebut menjadi teras kerajaan.
Apabila para pembesar Quraish Mekah yang memusuhi
Islam mengetahui bahawa sebahagian orang Islam berhijrah ke Habsyah, mereka
mengambil langkah menghantar dua tokoh mereka yang hebat ketika; ‘Amr bin
al-‘As dan ‘Abd Allah bin Abi Rabi’ah. Tujuan agar dapat dipujuk Raja Najasyi
supaya ditangkap orang-orang Islam yang berada di sana dan diserahkan kepada
pembesar Mekah.
Hadiah-hadiah mewah dibawa oleh kedua tokoh tersebut
sebagai umpan bagi membuka laluan agar mereka dapat bertemu dangan raja.
Orang-orang besar juga telah menerima habuan mereka. Kata kedua tokoh Quraish
tersebut kepada Raja Najasyi: “Wahai Raja! Telah datang ke negaramu budak-budak
yang bodoh. Mereka telah memecah belahkan agama kaum mereka dan tidak pula
memasuki agamamu. Mereka membawa agama yang mereka ada-adakan yang kami dan
engkau tidak kenalinya. Pembesar kaum mereka yang terdiri daripada bapa-bapa
mereka, paman-paman mereka dan kaum keluarga mereka telah menghantar kepadamu
utusan agar engkau mengembalikan mereka kepada kaum mereka. Mereka lebih tahu
keburukan mereka itu”. Namun Najasyi mengambil langkah yang berhati-hati. Dia
ingin menyoal siasat terlebih dahulu. Lalu dipanggil para sahabah Nabi s.a.w
yang berhijrah ke negaranya dan ditanya mengenai agama mereka.
Di sini saya ingin menonjolkan jawapan yang
diberikan kepada Najasyi oleh jurucakap umat Islam di Habsyah ketika itu;
Ja’far bin Abu Talib. Ja’far ialah seorang sahabah yang Rasulullah s.a.w.
Benar-benar memahami hakikat dakwah Islam ini. Dalam situasi yang genting dan
sukar beliau memilih jawapan yang terbaik. Kerana, sebarang penerangan yang
tidak memuaskan akan mengorbankan sekian ramai yang berhijrah ke sana.
Apabila Najasyi berkata kepadanya: “Agama apakah ini
yang kerananya kamu telah pecah belahkan kaum kamu dan tidak pulak kamu
memasuki agamaku?”. Lantas Jaafar bin Abu Talib pun memberikan jawapan yang
sangat terpilih lagi menyentuh hati nurani Najasyi yang merupakan seorang
Kristian ketika itu.
Kata Ja’far: “Wahai Raja! Kami dahulunya adalah kaum
jahiliyyah; kami menyembah berhala, memakan bangkai (binatang yang tidak
disembelih), mendatangi perkara-perkara yang keji, memutuskan hubungan
kekeluargaan, menyakiti hati jiran. Mereka yang kuat di kalangan kami menindas
orang yang lemah. Begitulah keadaan kami, sehinggalah Allah menghantarkan
kepada kami seorang rasul.
Kami kenal akan keturunannya, kami kenal akan benar
cakapnya, kami kenal akan amanahnya, kami kenal dia seorang yang memelihara
diri dari keburukan. Lalu dia menyeru kami kepada Allah agar kami
meng’tauhid’kanNya dan menyembahNya; dia juga meminta agar kami tanggalkan apa
yang kami dan keturunan kami sembah selain Allah yang terdiri daripada
batu-batu dan berhala-berhala. Dia perintahkan kami supaya bercakap benar,
tunaikan amanah dan hubungkan silaturrahim.
Dia melarang kami dari membuat perbuatan keji,
perkataan dusta, memakan harta anak yatim, menuduh zina wanita-wanita baik. Dia
menyuruh kami agar hanya menyembah Allah yang esa, tidak mensyirikkanNya dengan
sesuatu, dia menyuruh kami agar bersolat, berzakat dan berpuasa –lalu Ja’far
menyebut beberapa ajaran Islam yang lain lagi-.
Lalu kami membenarkannya dan beriman dengannya,
serta kami ikut agama Allah yang dia bawa. Maka kami hanya menyembah Allah,
tidak mensyirikkanNya, kami haramkan apa yang dia haramkan dan kami halalkan
apa yang dia halalkan. Tiba-tiba kaum kami memusuhi kami, mereka menyiksa kami,
mengganggu kami dari agama kami.
Tujuannya, mereka mahu agar kami kembali menyembah
berhala, menghalalkan segala kekejian yang pernah kami halalkan. Apabila mereka
memaksa, menzalimi, menekan kami dan menghalang agama kami, lantas kami pun
keluar menuju negaramu. Kami memilih engkau, dibandingkan yang lain. Kami ingin
mendapatkan perlindungan engkau. Kami harap kami tidak dizalimi di sisi engkau,
wahai Raja!”.
Lalu Najasyi bertanya: “Adakah bersamamu apa-apa
yang datang daripada Allah?”. Jawab Ja’far: Ya!. Kata Najasyi: “Bacakan
kepadaku”. Lalu Ja’far membaca Surah Maryam yang terkandung kisah Maryam dan
Nabi ‘Isa a.s.. Bercucuranlah airmata Najasyi, juga para agamawan Kristian yang
ada bersamanya. Maka Najasyi pun enggan menyerah orang-orang Islam kepada
Quraish dan mempertahankan mereka. Bahkan dalam senyap, Najasyi menganut Islam.
(lihat: Al-Mubarakfuri, al-Rahiq al-Makhtum, 97-99, Riyadh: Uli al-Nuha).
Saya menukilkan kisah ini sebagai satu gambaran
betapa Islam yang indah perlu dipasarkan secara yang indah juga. Kejayaan
Ja’far bin Abu Talib dalam peristiwa ini adalah kejayaan membentangkan Islam
kepada lain yang mempotensi menerima kebenaran. Isu-isu yang disentuh oleh
Ja’far memaut hati nurani Raja Habsyah Najasyi yang beragama Kristian. Latar
pengetahuan dan anutan Najasyi terhadap agama Kristian diambil ruang oleh
Ja’far untuk menekan persoalan-persoalan yang dia nyatakan. Demikian juga ayat
al-Quran yang dipilihnya.
Islam dan umatnya yang disalahfahami hari ini
memerlukan pendekatan Ja’far bin Abu Talib. Memahami sasaran dan memilih isu
yang mampu merubah keadaan. Maka, daripada ancaman salah sangka dan penindasan
kepada kejayaan membawa isu dan meraih perasaan dan minda Najasyi. Isu-isu yang
dibawa oleh Ja’far benar-benar memukul pewakilan pembesar Quraish Mekah,
menggambarkan keindahan Islam dan keperluan umat manusia kepadanya. Sekaligus
menolak isu pepecahan yang dibangkitkan di pihak Quraish kerana telah terlukis
dalam minda Najasyi bahawa keperluan untuk agama ini muncul lebih besar dari
segala isu sampingan.
Penerangan itu juga berjaya menukar keadaan daripada
pihak muslimin yang berada di pihak yang didakwa kepada pihak yang mendakwa.
Maka dua perwakilan Quraish itu seakan secara tidak langsung dimasukkan ke
dalam kandang orang salah. Inilah kebijaksanaan atau hikmah dalam memenangi
pertarungan pengaruh. Tidak memerlukan maki-hamun atau cacian, sebaliknya
memerlukan hikmah.
Justeru, penerangan tentang Islam tidak boleh dibuat
secara semberono atau ‘cincai’, apatah lagi makian dan hamunan. Sebaliknya
hendaklah dengan kekukuhan hujah dan alasan serta memahami latar belakang
sasaran dan keadaan. Sebab itulah Allah menyebut: (maksudnya) Serulah ke jalan
Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah dan mauizah hasanah, dan berbahaslah
dengan mereka dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua
yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang
lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk (Surah
al-Nahl: 125)
Kata al-Sa’di (meninggal 1376H): “Hikmah maksudnya
setiap individu diseru berdasarkan keadaan, kefahaman, penerima dan
perlaksanaannya. Antara hikmah itu, berdakwah dengan ilmu bukan dengan kejahilan,
memulakan dengan yang lebih penting dan apa yang berikutnya, menyampaikan apa
yang lebih dekat kepada pemikiran dan kefahamannya, dengan cara yang lebih
dapat diterima, dengan lunak dan lembut.
Adapun mauizah hasanah (nasihat yang baik) bermaksud
dengan ungkapan yang baik yang dapat mengingatkan mereka. Antaranya dengan cara
memberi amaran kepada mereka mengenai balasan Allah di akhirat dengan
pendekatan yang dapat menginsafkan mereka. Sementara: berdebatlah dengan mereka
dengan cara yang terbaik bermaksud cara yang paling memungkin mereka
menerimanya secara akal dan nas ( Al-Sa’di, Taisir al-Karim al-Rahman, 452,
Beirut: Muassasah al-Risalah).
Ramai orang menganggap bahawa yang dikatakan hikmah
dalam seruan dan dakwah itu bermaksud berlunak kata semata. Sebenarnya, hikmah
kurang tepat untuk diterjemahkan sebagai lunak kata, atau lembut bicara semata.
Hikmah dalam dakwah bermaksud perkataan atau tindakan yang sesuai dengan
sasaran dakwah. Maka ia membabitkan persoalan ilmu perkara yang hendak didakwahkan,
mengenali sasaran dakwah di sudut latarbelakang, suasana dan memilih pendekatan
yang terbaik.
Boleh jadi pendekatan yang hikmah itu berlunak,
mungkin juga bertegas. Mungkin pendekatan dakwah berhikmah seorang ayah kepada
anak, tidak sama antara seorang anak kepada ayah, atau rakan kepada rakan. Juga
mungkin tidak sama pendekatan dakwah pihak yang berkuasa dengan yang tidak
berkuasa. Juga mungkin tidak sama pendekatan dakwah berhikmah kepada seseorang
yang kita kenali dan yang belum kita kenali. Pendekatan bahasa dakwah kepada
orang biasa, tentu tidak sama dengan kelompok intektual yang mempunyai
kemampuan fikir yang tinggi. Sebab itu pendekatan Rasulullah s.a.w kepada
masyarakat badawi tidak sama dengan orang kota.
Masyarakat berubah, bahasa dan pendekatan dakwah
juga mesti berubah. Pendekatan zaman dahulu mungkin tidak sesuai untuk suasana
yang baru. Maka kita tidak boleh menterjemahkan semua tindakan dakwah yang
pernah dilakukan oleh jenerasi lalu. Ada orang umpamanya, ingin berdakwah
secara tegas seperti yang dilakukan oleh Saidina ‘Umar, lalu apabila dia
membaca Saidina ‘Umar pernah memukul orang tertentu maka dia pun memukul orang
ketika berdakwah. Sedangkan dia tidak mengkaji suasana ‘Umar tidak sama lagi
dengan suasana kita hari ini.
Tindakan yang dibuat oleh ‘Umar mampu menyebabkan
orang ramai insaf. Apatah lagi dia seorang khalifah yang mempunyai kuasa dan
umat Islam ketika itu berada pada zaman kegemilangannya. Sementara masyarakat
kita tidak lagi lagi seperti masyarakat ‘Umar, kuasa kita juga tidak seperti
‘Umar. Sementara umat Islam kita pula sedang berada pada zaman kelemahannya.
Maka tuntutan dakwah dengan hikmah itu menuntut agar
usaha dakwah dalam bentuk ucapan atau tindakan itu adalah yang diyakini paling
berkesan terhadap sasaran. Setelah kita berusaha mencari jalan yang terbaik dan
berkesan, namun dakwah tetap ditolak, maka kita telah pun menunaikan amanah
Allah dalam dakwah ini. Soal memberi hidayah yang sebenar, tidak berada di
tangan kita. Kita telah membuat yang terbaik yang kita yakin.
Maka, memahami latar keadaan dan sasaran amat
penting. Sebab itu dalam hadis: Daripada Abd Allah bin ‘Amr: Suatu hari kami
berada di sisi Nabi s.a.w., lalu datang seorang pemuda dan bertanya: Wahai
Rasulullah! Saya mencium (isteri) sedangkan saya berpuasa?”. Jawab baginda:
“Tidak boleh”. Datang pula seorang tua bertanya Saya mencium (isteri) sedangkan
saya berpuasa?”. Jawab baginda: “Boleh”. Kami pun memandang antara satu sama
lain. Sabda Rasulullah s.a.w: “Aku tahu mengapa kamu memandang antara satu sama
lain. Sesungguhnya orang tua itu dapat mengawal dirinya” (Riwayat Ahmad,
dinilai sahih oleh al-Albani).
Jawapan yang berbeza diberikan oleh Nabi s.a.w
disebabkan oleh latar yang berbeza. Pemuda tersebut jika diberikan keizinan
mungkin akan menyebabkan melakukan persetubuhan yang membatalkan puasa. Namun
orang tua itu mampu menahan diri. Maka keduanya mendapat jawapan yang berbeza.
Ini juga faktor yang menyebabkan sesetengah soalan-soalan yang sama yang
ditanya oleh para sahabah diberikan jawapan oleh baginda berbeza-beza. Semuanya
merujuk kepada persoalan kesan dan keperluan.
Maka pada zaman manusia ramai yang dfobiakan dengan
Islam, atau disalahfahamkan tentang gambaran Islam, maka pendekatan yang paling
berkesan perlu dikaji dan disemak secara yang bersungguh-sungguh.
Penerangan-penerangan Islam secara kono dan kolot hendak dihapuskan. Islam
tidak pernah kono dan kolot, ia sentiasa mengatasi sempadan zaman dan tempat.
Namun yang membawa bendera agama itu ada yang kadang-kala menjadikan Islam ini
seakan kelihatan ketinggalan zaman.
Program-program agama dalam media-media kita
sepatutnya dibuat penilaian semula sejauh manakah ianya mampu menghadapi
cabaran kerencaman pemikiran dan tanggapan yang berbagai terhadap Islam dewasa
ini. Siapakah golongan yang menonton program-program tersebut? Sejauh manakah
ianya mampu menampilkan kewibawaan Islam untuk generasi baru?
Kadang-kala para penyampai mesej atau risalah Islam
atau penceramah agama itu lebih parah untuk dibetulkan daripada orang yang
hendak disampaikan itu. Sehingga terkadang kita hairan, apakah tujuan atau
mesej yang hendak disampai? Lawak jenaka ke? Jual ubat ke? Cerita kartun ke?
Balas dendam ke? Atau keagungan risalah atau mesej Islam. Entah berapa banyak
ayat al-Quran dan sunnah yang begitu indah menjadi hodoh atau tawar disebabkan
tafsiran atau gaya penerangan golongan yang kononnya ingin menyampaikan Islam.
Mokhtarudin Adnan
Post a Comment