ALI DAN ZAMAN FITNAH PERTAMA UMAT ISLAM
Mahu menceritakan
mengenai zaman ketika Saidina Ali R.A memimpin empayar Islam sebenarnya agak
sukar kerana saya perlu membezakan sumber daripada syiah dan sunnah sebelum
menulis mengenai sejarah Ali untuk melengkapkan siri Khulafa Ar-Rashidin
sebelum saya sendiri menulis sebuah artikel khas mengenai Khalid Al-Walid.
Bercerita mengenai Ali
dalam siri Khulafa Ar-SRashidin agak mencabar kerana sepanjang pemerintahan
beliau, beliau terpaksa berdepan dengan konflik yang maha hebat melibatkan
konflik terbesar dalam sejarah umat Islam sehingga mengakibatkan Perang Siffin.
Kalau dalam siri yang
lepas, kita mempelajari sesuatu terjadi pada pemerintahan Uthman di mana
Saidina Uthman telah difitnah dan khabar angin itu mengakibatkan rumah Uthman
telah dikepung oleh mereka yang termakan hasutan seorang yang kemudiannya
diangkat sebagai hero dalam agama Syiah.
Namun, berita
pembunuhan Uthman inilah yang menjadi batu loncatan kepada satu krisis yang
kemudian akan diingati oleh kita sebagai perang saudara pertama dalam sejarah
umat Islam.
ALI MENJADI KHALIFAH
Ketika kewatafan
Uthman, maka pemilihan untuk menjadi pewaris kepada empayar Islam mula
dilakukan oleh umat Islam ketika itu. Antara nama yang menjadi sebutan adalah
Ali sendiri, diikuti oleh Talhah dan Zubair. Pemberontak yang menyeru Uthman
turun draipada takhta adalah orang pertama yang menghampiri Ali lalu menyuruh
beliau menjadi pengganti khalifah.
Namun, Ali menolak
tawaran tersebut kerana ianya datang daripada pemberontak Uthman sedangkan Ali
antara orang yang mempertahankan Uthman. Talhah dan Zubair juga antara orang
yang menolak tawaran pemberontak untuk menjadi khalifah.
Maka, para pemberontak
pun memberi amaran kepada penduduk Madinah utnuk melantik pengganti Uthman
ataupun tindakan drastic akan diambil oleh mereka. Maka, berkumpulah penduduk
Islam Madinah di Masjid Nabawi untuk membincangkan mengenai perlantikan
khalifah seterusnya. Nama Ali sekai lagi dibangkitkan namun Ali menolak atas
alasan yang sama namun atas kerana ada antara mereka kaum kerbaat terdekat nabi
Muhammad S.A.W yang menyurh Ali melantik jawatan khalifah, maka Ali akhirnya terpaksa
akur.
PERANG JAMAL
Pada 657, setahun
selepas perlantikan Ali sebagai khalifah, bait-bait ketidakpuasan hati mula
lahir di kalangan umat Islam apabila Ali dilihat tidak mengambil tindakan ke
atas pembunuh Uthman menyebabkan ramai umat Islam ketika itu yang mula
merasakan ada ketidakadilan yang berlaku pada pemerintahan Ali.
Maka, diceritakan dalam
sejarah di mana ketidakpuasan hati terutama Bani Umaiyyah dan juga beberapa
orang tokoh besar seperti, Talhah, Zubair dan Aisyah R.A terhadapa apa yang
dilakukan Ali. Maka dikumpulkan pasukan askar untuk yang sangat besar di Basrah
untuk bertempur dengan Khalifah Ali.
Maka akibat daripada
hsutan daripada pihak ketiga, maka timbulah salah faham dari kedua-dua belah
pihak di mana barisan askar dikumpulkan oleh pihak masing-masing. Pihak Talhah,
Zubair dan Aisyah mempunyai 20, 000 orang askar manakala di pihak Ali pula
mempunyai 30, 000 orang.
Apabila berada di medan
tempur, Ali merasakan bahawa apa yang berlaku sudah melebihi sempadan seperti
yang diajarkan oleh Rasulullah maka Ali yang mahu menghentikan apa yang berlaku
lantas berteriak kepada lawannya.
“Tidakkah kalian ingat
waktu kita bersama dahulu dengan Rasulullah melawan tentera kafir?”
Diceritakan bahawa
Zubair dan Talhah menarik diri daripada medan perang tersebut sebaik sahaja
mendengarkan ingatana Ali itu namun perang dikatakan tetap berlaku kerana masih
ada beberapa pihak yang tidak puas hati dengan Ali. Diceritakan bahawa perang
itu tamat hanya apabila unta yang dinaiki oleh Saiditina Aishah terkena tusukan
lembing.
PERANG SIFIIN
Perang Sifiin dikatakan
berlaku apabila Muawiyah , gabenor Syria ketika itu tidak mahu berbaiah kepada
Ali atas beberapa sebab antaranya ialah lambat tindakan dari Ali ke atas
pembunuhan Uthman.
Namun, hakikatnya bukan
begitu. Saidina Ali bukanlah tidak mahu bertindak, tetapi beliau membuat
keputusan dengan fikiran bahawa tindakan yang akan diambil tidak boleh
dilakukan dengan tergesa-gesa dan ijtihadnya ini bersandarkan kepada sabda
Rasulullah SAW yang berbunyi :
“Gopoh-gapah
(tergesa-gesa) itu dari syaitan, dan tenang itu dari Allah”.
Dalam situasi yang
sama, terdapat pihak yang berjumpa dengan Muawyiah di Syiria. Mereka
bertanyakan kenapa Muawiyah tidka mahu berbaiah kepada Ali. Maka jawabnya
Muawiyah di mana dia berpegang kepada ihtijad di mana apa yang berlaku kepada
Uthman haruslah diselesaikan melalui Qisas.
Kemudian, khabar angin
Muawiyah tidka mahu berbaiah kepada Ali pun tersebar ke pengetahuan Ali
membuatkan Ali membawa 150 000 orang askar untuk memerangi Muwaiyah.
Mendengarkan bala askar daripada Ali, maka Muawiyah pun mengerahkan askarnya.
Perang pun meletuslah
sehinggalah pihak Muawiyah mengangkat Al-Quran sebagai lambang kepada agar
kedua-dua pihak menarik tentera mereka kerana perang sudha meletus namun
pengakhirannya tidak langsung kelihatan.
"Undang-undang
Tuhan! Ini akan memutuskan di antara kita!" Dengan ini ia bermaksud
kedua-dua pihak hendaklah berhenti bertempur dan menyelesaikan pertelingkahan
dengan perundingan aman di bawah tatatertib Islam.
MAJLIS TAHKIM
Diceritakan apabila
masing-masing sudha mengangkat senjata, maka peperangan pun berhenti di situ
dan pihak masing-masing mengutuskan wakil mereka untuk proses rundingan dan
daripada pihak Ali, diutuskannya Abu Musa Al-Ansyari dan daripada pihak
Muawiyah pula dihantarnya Amru bin Ash.
Proses rundingamn Majlid
Tahkim ini dijelaskan dengan ringkas dan terperinci dalam sahih Bukhari di mana
dicatatkan seperti berikut:
“Setelah Muawiyah r.a
(yakni setelah Muawiyah r.a menjadi Khalifah) memecat Amru bin al-As r.a
daripada jawatan gabenor Mesir, Amru bin al-As r.a telah membina fustat (khemah
tempat tinggal) beliau berdekatan dengan fustat Muawiyah r.a dan selalu duduk
di khemahnya itu, lalu Muawiyah r.a telah mengutusku kepadanya dan berkata:
‘Pergilah kamu
kepadanya dan beritahu kepadanya telah sampai kepadaku sesuatu yang aku tidak
suka berkenaannya, tanya kepadanya berkenaan peristiwa ketika dia berkumpul
dengan Abu Musa al-Asy’ari (Tahkim) bagaimana mereka lakukan?’
Maka aku pergi
kepadanya dan berkata: ‘Ceritakanlah kepadaku bagaimana sebenarnya yang berlaku
pada hari kamu berjumpa dengan Abu Musa al-Asy’ari?’
Kata beliau: ‘Manusia
telah bercerita dengan pelbagai cerita tetapi apa yang mereka ceritakan itu
bukanlah yang sebenarnya demi Allah, tetapi apabila aku telah bertemu dengan
Abu Musa aku berkata kepada beliau: Apakah pendapat kamu berkenaan perkara ini?
Kata Abu Musa: Aku
lihat perkara ini (pertlingkahan) berlaku antara kaum yang telah diredai
Rasulullah s.a.w ketika baginda wafat. Kataku: Bagaimana pendapat kamu mengenai
aku dan Muawiyah?
Kata Abu Musa: Jika dia
(Ali r.a) meminta bantuan kamu berdua maka kamu berdua perlu menolongnya namun
jika dia tidak meminta bantuan kamu maka demikianlah urusan Allah pada kamu
berdua”.
KESIMPULAN
Prsoes rundingan itu
walaupun berjalan seperti tidak diharapkan, tetapi ianya jelas membuktikan di
sini perbalahan yang berlaku bukanlah kerana Muawiyah mahukan kuasa tetapi
sesungguhnya ianya berlaku kerana perbalahan ke atas ihtijad yang digunakan
oleh kedua-dua orang sahabat nabi ITU.
Muawiyah mahukan
keadilan ke atas kewafatan Uthman manakala Ali pula mengatakan bahawa proses
pengadilan harus diadili secermat mungkin agar tidak timbul kesilapan dalam
pengadilan.
Hasil daripada
perundingan ini juga, Muawiyah kekal dengan memerintah Syria dan Mesir manakala
Ali memerintah empayar Islam yang selebihnya. Walaupun pemerintahaan Ali tidak
lama kemudiannya akibat di bunuh oleh pihak khawarij, namun persengkataan itu
tamat apabila bangkitnya dinasti Umayyah.
-HE-
Post a Comment