KISAH SULTAN MUZAFFAR MAHU MENGENALI ALLAH
Suatu hari Raja
Muzaffar yang masih kanak-kanak bertanya kepada bondanya tentang Allah.
“Bonda.. Dimana Allah
dan bolehkah anakanda melihatNya?”
“Oh.. Allah itu di
Arasy wahai anakanda dan anakanda tidak dapat melihatNya kerana Allah berada
nun jauh diatas 7 petala langit. Sedangkan langit kedua pun manusia tidak
nampak bagaimana hal keadaan zatnya lantas bagaimana mungkin anakanda akan
dapat melihat Allah yang berada di Arasy yang terletak lebih atas dan jauh daripada
7 petala langit?”
“Oh begitu… Bagaimana
dengan dalilnya bonda?”
“Dalilnya begini..
“Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah Yang menciptakan langit dan bumi dalam
enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy untuk mengatur segala urusan”
.. dari surah Yunus ayat ke 3.”
Maka giranglah hati
Raja Muzaffar kerana telah mendapat jawapan daripada persoalan yang selama ini
sentiasa semak difikirannya. Masa pun berlalu.. hari berganti minggu, minggu
berganti bulan dan bulan berganti tahun, maka telah remajalah Raja Muzaffar.
____________________
Suatu hari Raja
Muzaffar diperintahkan ayahandanya supaya belajar ilmu-ilmu agama dari Syeikh
Abdullah selaku Mufti di negeri ayahandanya itu. Maka tidak sabar-sabarnya lagi
Raja Muzaffar mahu berguru dengan Syeikh Abdullah sementelah pelajaran agama
adalah yang paling diminatinya.
Suatu hari sambil
duduk-duduk santai dengan Syeikh Abdullah tiba-tiba Raja Muzaffar ditanyai
Syeikh Abdullah dengan 2 persoalan yang tidak asing baginya.
“Wahai anakanda Putera
Raja.. Dimana Allah dan bolehkah anakanda Putera Raja melihatNya?”
Sambil tersenyum Raja
Muzaffar menjawab sebagaimana yang telah diajarkan bondanya dahulu.
“Allah itu di Arasy
wahai Syeikh Guru dan beta tidak boleh melihatNya kerana Allah berada nun jauh
diatas 7
petala langit.”
Tersenyum kecil Syeikh
Abdullah mendengar jawapan muridnya itu dan sejenak selepas menghela nafasnya
Syeikh Abdullah lalu bersuara..
“Begini anakanda Putera
Raja… Allah itu bukannya makhluk seperti kita lantaran itu Allah tidak seperti
kita. Apa sahaja hukum yang terjadi pada makhluk tidak berlaku seperti itu atas
Allah. Oleh itu Allah tidak bertempat kerana bertempat itu hukum bagi makhluk.”
“Lantas dimana Allah
itu wahai Syeikh Guru?”
“Allah itu tidak
bertempat kerana Dia bersifat qiammuhu binafsihi yang bermaksud Allah tidak
berhajat pada sesuatu zat lain untuk ditempati. Jika kita mengatakan Allah
berhajat pada sesuatu zat lain untuk ditempati maka ketika itu kita telah
menyerupakan Allah dengan keadaan makhluk. Ketahuilah, Allah tidak serupa
dengan makhluk berdasarkan kepada dalil dari surah asy-Syuura ayat 11 yang
bermaksud:
"Dia tidak
menyerupai segala sesuatu.”
Allah tidak berdiam di
Arasy kerana Arasy itu adalah makhluk. Bagaimana mungkin makhluk dapat
menanggung zat Allah sedang bukit dihadapan Nabi Musa pun hancur kerana tidak
dapat menanggung pentajalian Allah.”
Raja Muzaffar
mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham. Kemudian Syeikh Abdullah menambah..
“Berkenaan tentang
anakanda Putera Raja tidak boleh melihat Allah itu adalah betul namun bukanlah
kerana Allah itu jauh maka anakanda Putera Raja tidak boleh melihatNya.”
“Jika bukan begitu
lantas bagaimana Syeikh Guru?” tanya Raja Muzaffar beria-ia ingin tahu.
“Sebenarnya kita tidak
dapat melihat Allah bukanlah kerana faktor jarak tetapi kerana keterbatasan
kemampuan penglihatan mata manusia yang tidak mampu melihat zatNya. Ini
bersesuai dengan firman Allah yang bermaksud:
“Dia tidak dapat
dicapai oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala penglihatan itu
dan Dialah Yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui.”.. dari surah al-An’am ayat
103.”
Terdiam Raja Muzaffar
mendengar hujah gurunya itu. Barulah beliau sedar bahawa apa yang menjadi
pegangannya selama hari ini adalah salah. Pegangan yang mengatakan bahawa Allah
itu di Arasy dan Allah tidak boleh dilihat kerana faktor jarak adalah satu
kesilapan.
Huraian daripada
gurunya melalui ilmu Kalam membuatkan Raja Muzaffar begitu kagum dengan
kekuasaan akal yang dapat menghuraikan segala-galanya tentang Tuhan. Bermula
dari hari itu Raja Muzaffar berpegang dengan hujah gurunya bahawa Allah itu
tidak bertempat dan manusia tidak boleh melihat Allah kerana keterbatasan kemampuan
penglihatan mata manusia.
Akhirnya dengan berkat
ketekunan dan kesungguhan, Raja Muzaffar telah berjaya menguasai ilmu-ilmu
ketuhanan menurut peraturan ilmu Kalam sebagaimana yang diajarkan oleh Syeikh
Abdullah hingga mahir.
____________________
Masa terus berjalan dan
kini Raja Muzaffar telah dewasa. Oleh kerana begitu minatnya yang mendalam
tentang ilmu-ilmu ketuhanan maka beliau meminta izin daripada ayahandanya untuk
memperdalamkan lagi ilmu pengetahuannya dengan belajar dari guru-guru yang
berada diluar istana sementelah Syeikh Abdullah telah meninggal dunia.
Ayahandanya memberi izin lalu tanpa berlengah Raja Muzaffar menemui
sahabat-sahabat
sealiran almarhum
Syeikh Gurunya untuk melanjutkan pelajaran.
Raja Muzaffar mempunyai
sikap yang pelik. Saban hari apabila beliau melalui pekan-pekan kecil untuk
sampai ke rumah guru-gurunya, beliau akan bertanya kepada setiap orang yang
ditemuinya dengan soalan yang pernah ditanya kepada bondanya iaitu dimana Allah
dan bolehkah manusia melihatNya?
Bagi sesiapa yang
menjawab soalannya itu sebagaimana yang pernah dijawab oleh bondanya maka
beliau akan membetulkan kefahaman orang itu dengan hujah almarhum gurunya
Syeikh Abdullah. Jika orang itu tidak mahu tunduk dengan hujahnya maka orang
itu akan dipukulnya sebelum diusir dari negerinya itu.
Begitulah sikap Raja
Muzaffar setiap hari sehingga pada suatu hari beliau bertemu dengan seorang tua
yang sedang bertungkus-lumus menyediakan air minuman untuk diberi minum kepada
orang yang lalu-lalang disebuah pekan tanpa mengambil sebarang upah.
Melihat kelakuan pelik
orang tua itu lantas Raja Muzaffar mendekatinya.
“Hei orang tua..
mengapa kamu tidak mengambil upah atas usahamu itu?” Tanya Raja Muzaffar tegas.
Orang tua yang sedari tadi begitu khusyuk mengagih-agihkan minumannya itu
terkejut dengan pertanyaan Raja Muzaffar lalu meminta Raja Muzaffar
memperkenalkan dirinya.
“Siapakah tuan ini?”
Tanya si Tua.
“Beta adalah Putera
Raja negeri ini!” Jawab Raja Muzaffar tegas.
“Oh kalau begitu tuan
ini tentu Raja Muzaffar yang terkenal dengan ketinggian ilmu ketuhanan itu.
Tapi sayang, tuan hanya tahu ilmu tentang Allah tetapi tuan sendiri belum
mengenal Allah. Jika tuan telah mengenal Allah sudah pasti tuan tidak akan
bertanya kepada saya soalan tuan tadi.”
Terkebil-kebil mata
Raja Muzaffar mendengar kata-kata si Tua itu. Hatinya terpesona dengan ungkapan
‘mengenal Allah’ yang diucapkan orang tua itu. Lantas beliau bertanya kepada
orang tua itu.
“Kemudian apa bezanya
antara ‘tahu’ dengan ‘kenal?”
Dengan tenang si Tua
itu menjawab..
“Ibarat seseorang yang
datang kepada tuan lantas menceritakan kepada tuan tentang ciri-ciri buah
nangka tanpa menunjukkan zat buah nangka, maka ini mertabat ‘tahu’ kerana ianya
hanya sekadar maklumat dan orang yang berada pada mertabat ini mungkin akan menyangka
bahawa buah cempedak itu adalah nangka kerana ciri-cirinya seakan sama.
Berbanding seseorang yang datang kepada tuan lantas menghulurkan sebiji buah
nangka, maka ini mertabat ‘kenal’ kerana zatnya terus dapat ditangkap dengan
penglihatan mata dan orang yang berada pada mertabat ini pasti dapat mengenal
mana cempedak dan mana nangka dengan tepat.”
Raja Muzaffar mendengar
dengan teliti huraian si Tua itu. Diam-diam, hatinya membenarkan apa yang
diperkatakan si Tua itu.
Kemudian terlintas
dihatinya untuk bertanyakan soalan yang lazim ditanyanya kepada
orang ramai.
“Kalau begitu wahai
orang tua silalah jawab persoalan beta ini.. Dimana Allah dan bolehkah manusia
melihatNya?”
“Allah berada
dimana-mana sahaja dan manusia boleh melihatNya.” Jawab si Tua dengan tenang.
Tercengang Raja
Muzaffar mendengar jawapan orang tua itu. Seketika kemudian terus saja orang
tua itu dipukulnya sehingga jatuh tersungkur. Melihat orang tua itu tidak cuba
mengelak pukulannya bahkan langsung tidak menunjukkan reaksi takut maka Raja
Muzaffar pun lantas bertanya..
“Kenapa kamu tidak
mengelak pukulan beta wahai orang tua?”
“Bukankah tadi sudah
saya bilang.. tuan ini hanya orang yang tahu tentang Allah tetapi bukannya
orang yang benar-benar mengenal Allah.” Terdiam Raja Muzaffar mendengar
kata-kata si Tua itu.
Kemudian beliau
menenangkan dirinya lantas bersegera duduk diatas tanah dihadapan orang tua
itu.
“Baiklah orang tua.
Silalah huraikan jawapan kamu tadi sebab beta berpegang bahawa Allah itu tidak
bertempat dan manusia tidak boleh melihat Allah.”
“Allah itu tidak
bertempat adalah menurut pandangan hukum akal sahaja sedang pada hakikatnya
tidak begitu.” Ujar orang tua itu sambil mengesat bucu bibirnya yang berdarah.
Kemudian beliau menyambung..
“Bukankah Allah itu
wujudNya esa?”
“Benar.” Jawab Raja
Muzaffar.
“Jika Allah itu
wujudNya esa maka sudah barang tentu tidak ada wujud sesuatu bersertaNya.”
“Benar.” Jawab Raja
Muzaffar.
“Lantas bagaimanakah
kedudukan wujud alam ini jika Allah itu diyakini wujud tanpa ada selain zat
yang wujud
bersertaNya dengan
pandangan mata hati?”
Raja Muzaffar
memejamkan matanya rapat-rapat lantas dikerahkan pandangan mata hatinya untuk
memahami
persoalan yang ditanyai
orang tua itu. Tiba-tiba akalnya dapat menangkap dan memahami hakikat alam ini
jika
ianya merujuk kepada
ruang lingkup keesaan wujud Allah. Lantas beliau membuat satu kesimpulan..
“Jika dipandang dari
sudut esanya wujud Allah maka alam ini tidak lain melainkan diriNya sendiri…
Tiba-tiba sahaja perkataan itu terpacul keluar dari bibirnya. Terkebil-kebil
matanya apabila mendengar ucapannya sendiri.
Maka lidahnya kelu dan
akalnya lumpuh. Terkejut. Tergamam. Terbungkam.
“Jadi kalau begitu ketika
tuan memandang alam ini, siapa yang tuan pandang pada hakikatnya?” Pantas
soalan itu
diajukan kepada Raja
Muzaffar.
“Pada hakikatnya beta
memandang Allah!”
“Nah kalau begitu
bukankah Allah ada berfirman yang bermaksud
“Dimana sahaja kamu
menghadap, disitulah
wajah Allah” dari surah
al Baqarah ayat 115 dan dalam surah al Hadiid ayat 3 yang bermaksud “Dialah
yang
awal, yang akhir, yang
zahir dan yang batin.”
Kemudian orang tua itu
bertanya lagi..
“Dan sekarang dapat
atau tidak tuan melihat Allah ketika ini”
“Ya.. beta menyaksikan
dengan ainul basyiroh.”
Perlahan-lahan
berjujuran air mata dari bucu mata Raja Muzaffar. Beliau menahan sebak kerana
sekarang beliau
sudah faham kenapa
orang tua itu tidak mengambil upah atas usahanya dan tidak mengelak ketika
dipukul.
Semuanya kerana yang
dipandangnya adalah pentajallian Allah. Dalam hati perlahan-lahan beliau
berkata..
“Memang benar
sesungguhnya pada sudut ini, Allah berada dimana-mana sahaja dan manusia boleh
melihat
Allah.”
“Makanya wahai Putera
Raja.. inilah yang dinamai sebagai ilmu hakikat.”
Semenjak hari itu, Raja
Muzaffar terus mendampingi orang tua itu untuk mempelajari lebih dalam
selok-belok
ilmu hakikat hingga
diangkat beliau oleh gurunya menduduki kedudukan Syeikh ilmu hakikat. Demi
mempraktikkan ilmu-ilmu hakikat yang halus, Raja Muzaffar telah menjadi seorang
ahli ibadah yang alim.
Beliau tidak lagi
berpegang dengan fahaman almarhum gurunya iaitu Syeikh Abdullah kerana baginya
jalan yang
boleh membuatkan
seseorang itu dapat mengenal Allah dengan haqqul yaqin ialah dengan ilmu
hakikat. Beliau
telah mengenepikan
duduk didalam peraturan hukum akal sama sekali dan mulai duduk didalam
peraturan
musyahadah. Bagi
beliau, ilmu Kalam yang dituntutnya selama ini adalah semata-mata salah.
Setelah kemangkatan
ayahandanya maka Raja Muzaffar ditabalkan menjadi sultan dinegerinya dan
sekarang
beliau menyandang
gelaran Sultan Muzaffar Syah pada usia 50 tahun. Beliau memerintah negerinya
dengan adil
dan saksama namun sikap
peliknya yang dahulu masih diteruskannya. Dimana sahaja beliau pergi beliau
tetap
akan bertanyakan
soalannya yang lazim itu. Jika orang yang ditanya tidak dapat menjawab maka
akan diajarkan
jawabannya menurut ilmu
hakikat dan jika orang itu membangkang akan dihukum bunuh. Akhirnya kelaziman
Sultan Muzaffar Syah
ini membuatkan seluruh rakyat jelatanya menganut fahaman hakikat. Justeru itu
rakyat
jelata dinegerinya
hidup aman dan makmur.
_____________________
Suatu petang Sultan
Muzaffar Syah yang terkenal sebagai Mursyid ilmu hakikat itu berjalan-jalan
disebuah padang rumput yang luas dengan ditemani para pembesar istana.
Pandangannya tertarik pada gelagat seorang pemuda pengembala kambing dalam
lingkungan usia 30an yang sedang berusaha menghalau seekor serigala yang cuba
memakan kambing gembalaannya. Baginda mendatangi pemuda gembala itu. Kelihatan
pemuda itu hanya memakai pakaian yang diperbuat daripada guni dan tidak
mempunyai kasut sebagai alas kaki. Rambutnya kering berdebu, bibirnya kering
dan badannya kurus.
“Wahai pemuda.. kenapa
kamu menghalau serigala itu dari memakan kambing itu, tidakkah kamu menyaksikan
hakikat serigala itu?
Maka biarkan sahaja Allah bertindak menurut kemahuanNya.”
Mendengar kata-kata
Sultan Muzaffar Syah itu sekonyong-konyong pemuda gembala itu menggenggam
pasir lantas
dilemparkannya pasir itu ke muka Sultan Muzaffar Syah. Kemudian pemuda gembala
itu membongkok untuk mengambil segenggam pasir lagi lalu dilemparkan lagi ke
muka Sultan Muzaffar Syah. Sultan Muzaffar Syah hanya tercegat sahaja mungkin
terkejut dengan tindakkan pemuda gembala itu. Pemuda gembala itu terus mahu
mengambil segenggam pasir lagi dan melihat itu seorang pembesar istana yang
berada disitu terus memukul pemuda gembala itu hingga beliau pengsan.
Apabila sedar dari
pengsan, pemuda gembala itu mendapati tangan dan lehernya telah dipasung dengan
pasungan kayu didalam sebuah penjara. Tidak lama kemudian datang dua orang
pengawal istana dengan kasar merenggut badannya dan membawanya ke suatu tempat
yang amat asing baginya. Tidak lama berjalan akhirnya mereka sampai dihadapan
singgahsana Sultan Muzaffar Syah.
“Mengapa kamu melempari
muka beta dengan pasir?” Tenang sahaja pertanyaan Sultan Muzaffar Syah.
“Kerana tuanku
mengatakan bahawa serigala itu adalah Allah yakni Tuhan saya.”
“Bukankah hakikat
serigala itu sememangnya begitu?” Tanya Sultan Muzaffar Syah hairan.
“Nampaknya dakwaan yang
mengatakan bahawa tuanku ini adalah seorang yang mengenal Allah adalah bohong
semata-mata.”
“Kenapa kamu berkata
begitu?”
“Sebab orang yang sudah
sempurna mengenal Allah pasti merindui untuk ‘menemui’ Allah.”
Setelah 30 tahun baru
hari ini hati Sultan Muzaffar Syah terpesona lagi apabila mendengar ungkapan
‘menemui
Allah’ yang diucapkan
oleh pemuda gembala itu. Dahulu hatinya pernah terpesona dengan ungkapan
‘mengenal
Allah’.
Sejurus itu juga Sultan
Muzaffar Syah memerintahkan agar pasung kayu yang dikenakan pada
pemuda gembala itu
ditanggalkan.
“Lantas apa utamanya
‘bertemu’ berbanding ‘kenal’?” Tanya Sutan Muzaffar Syah.
“Adakah tuanku
mengenali sifat-sifat Rasulullah?” Tanya pemuda gembala itu tiba-tiba..
“Ya, beta kenal akan
sifat-sifat Rasulullah.”
“Lantas apa keinginan
tuanku terhadap Rasulullah?”
“Semestinyalah beta
mahu dan rindu untuk menemuinya kerana baginda adalah kekasih Allah!”
“Nah begitulah… Orang
yang sempurna pengenalannya terhadap sesuatu pasti terbit rasa ingin bertemu
dengan
sesuatu yang telah
dikenalinya itu dan bukannya hanya sekadar berputar-putar didaerah ‘mengenal’
semata-mata.”
Tiba-tiba sahaja Sultan
Muzaffar Syah berteriak kuat dengan menyebut perkataan ‘Allahu Akbar’
sekuat-kuat
hatinya lalu baginda
jatuh pengsan. Tidak lama kemudian setelah wajahnya disapukan dengan air sejuk
maka
baginda kembali sedar.
Sultan Muzaffar Syah teru menangis teresak-esak hingga jubahnya dibasahi dengan
air matanya. Baginda
memuhassabah dirinya..
“Memang.. memang selama
ini beta mengenali Allah melalui ilmu
hakikat tetapi tidak
pernah hadir walau sekelumit rasa untuk bertemu denganNya. Rupa-rupanya ilmu
hakikat
yang beta pegangi
selama ini juga salah sepertimana ilmu bonda dan ilmu Syeikh Abdullah”.. bisik
hatinya.
Kemudian terlintas
difikiran Sultan Muzaffar Syah untuk menanyakan soalan lazimnya kepada pemuda
gembala itu.
“Kalau begitu wahai
orang muda, silalah jawab persoalan beta ini.. Dimana Allah?”
Dengan tenang pemuda
gembala itu menjawab.. “Allah berada dimana Dia berada sekarang.”
“Kalau begitu, dimana
Allah sekarang?"
“Sekarang Allah berada
dimana Dia berada dahulu.”
“Dimana Allah berada
dahulu dan sekarang?”
“Dahulu dan sekarang
Dia berada ditempat yang hanya Dia sahaja yang ketahui.”
“Dimana tempat itu?”
“Didalam pengetahuan
ilmu Allah.”
Sultan Muzaffar Syah
terdiam sebentar sambil keningnya berkerut memikirkan jawapan yang diberi
pemuda gembala itu. Kemudian baginda meneruskan pertanyaannya lagi.
“Bolehkah manusia
melihat Allah?”
“Kunhi zatNya tidak
boleh dicapai dengan pandangan mata kepala dan pandangan hati.”
“Sila perjelaskan lagi
wahai anak muda.” Pinta Sultan Muzaffar Syah.
“Begini tuanku.. adapun
jawapan yang diberikan oleh bonda tuanku itu diatas soalan lazim yang tuanku
berikan itu adalah sebenarnya betul menurut tahapan akal tuanku yang ketika itu
dinilai masih kanak-kanak. Adapun jawapan yang diberikan oleh Syeikh Abdullah
itu juga betul jika dinilai dari sudut hukum akal. Adapun jawapan yang
diberikan oleh Syeikh Tua itu juga betul jika dinilai dari sudut pengamalan
musyahadah terhadap ilmu Hakikat. Begitu jugalah dengan jawapan yang saya
berikan juga betul jika dinilai dari sudut ilmu Ma’rifat. Tiada yang salah cuma
ilmu itu bertahap-tahap dan tuanku telah pun melalui tahapan-tahapan itu. Dari
tahapan jahil (ilmu bonda) ke tahapan awam (ilmu Kalam) kemudian ke tahapan
khusus (ilmu Hakikat) dan akhir sekali ke tahap khawasul khawas (ilmu
Ma’rifat).”
Kemudian pemuda gembala
itu terus menyambung kata-katanya..
“Jika ilmu Hakikat itu
jalan fana kerana menilik kepada zat Allah maka ilmu Ma’rifat pula jalan baqo’
kerana
menilik terus kepada
Kunhi zat Allah. Maka jawapan bagi persoalan tuanku itu secara yang dapat saya
simpulkan
ialah Tiada yang tahu
dimana Allah melainkan Allah dan tiada sesiapa yang dapat melihat Allah
melainkan diriNya
sendiri.”
Sultan Muzaffar Syah
mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham.
“Jadi bagaimana hendak
sampai ke tahap mengenal Allah dengan sempurna sehingga terbit rasa ingin untuk
menemuiNya?”
“Jangan mengenal Allah
dengan akal sebaliknya mengenal Allah dengan Allah.”
“Kemudian, apakah
cara-caranya untuk dapat bertemu dengan Allah?”
“Sebagaimana firman
Allah yang bermaksud “..Barangsiapa mengharap pertemuan dengan Tuhannya maka
hendaklah dia mengerjakan amalan soleh dan janganlah dia mempersekutukan
Tuhannya dalam beribadat kepadanya” .. dari surah al Kahfi ayat 110.”
Mendengar penjelasan
daripada pemuda gembala itu hati Sultan Muzaffar Syah menjadi tenang dan
akhirnya baginda diterima menjadi murid si pemuda gembala itu. Kerana
kesungguhan yang luarbiasa dalam menuntut ilmu Ma’rifat maka baginda mahsyur
terkenal sebagai seorang sultan yang arifbillah lagi zuhud dan warak. Kemudian
rakyatnya dibiarkan bebas untuk berpegang pada mana-mana fahaman pun asalkan
ajarannya masih didalam ruang lingkup yang mengikuti pegangan Ahlussunnah wal
Jamaah. Dan sekarang pada usia 70 tahun barulah Sultan Muzaffar Syah sedar dan
faham bahawa untuk memahami tentang Allah maka seseorang itu harus melalui
tahapan-tahapan yang tertentu sebelum seseorang itu layak dinobatkan sebagai
arifbillah. Baginya samada ilmu Kalam, ilmu Hakikat atau ilmu Ma’rifat maka
kesemuanya adalah sama penting untuk dipelajari bagi mewujudkan kesempurnaan
untuk mencapai kedudukan Insan Kamil yang Ma’rifatullah.
Kini Sultan Muzaffar
Syah sudah memahami bagaimana rasanya rindu kepada Allah dan bagaimana rasanya
benar-benar tidak sabar
untuk bertemu Allah. Sejak semalam mulutnya tidak henti-henti asyik mengucapkan
kalimah
Allah..Allah..Allah dan kadang-kadang terlihat deruan air mata jernih mengalir
perlahan dipipinya
sewaktu dipembaringan.
Perlahan-lahan pemuda
gembala menghampiri Sultan Muzaffar Syah yang sejak 20 tahun lalu tinggal
bersama dengannya dirumah usangnya lantas meletakkan kepala muridnya itu
diribaan silanya dengan linangan air mata. Kini nafasnya mulai tersekat-sekat
dan melihat itu, pemuda gembala merapatkan bibirnya ke telinga Sultan Muzaffar
Syah lantas mentalqinkan baginda dengan dua kalimah syahadah seraya diikuti
baginda dengan senyuman. Sejurus kemudian Sultan Muzaffar Syah menghembuskan
nafasnya yang terakhir.
Suasana hening… pemuda
gembala menunduk sahaja dan sebentar kemudian dia berkata..
“Wahai alangkah
beruntungnya.. sekarang tuanku benar-benar telah menemui Allah dan dapat
mengenalNya
dengan sebenar-benar
kenal. Wahai Allah, masih belum layakkah untuk aku bertemu denganMu.. aku
mencemburui Sultan
Muzaffar Syah ini maka jemputlah aku menghadapMu Ya Allah…”.
Sebentar kemudian
pemuda gembala itu pun turut rebah dan menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Suasana kembali hening……
____________________
*terbaca kisah ini yang
dikongsi oleh seorang rakan.
Banyak pelajaran yang
boleh diambil terutamanya berkenaan tingkatan ilmu. Firman Allah;
Katakanlah: Sekiranya
lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah
lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami
datangkan tambahan sebanyak itu (pula)."
Katakanlah:
Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku:
"Bahwa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa."
Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan
amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat
kepada Tuhannya."
Al Kahfi 18:109-110
Ilmu itu sangat luas
cabangnya. Kalau nak diikutkan, dalam mendidik pun ada perbezaan cara mengikut
tahap dan tingkat pemahaman seseorang. Contohnya ilmu Matematik, seorang
kanak-kanak di tadika pasti diajar mengira dengan memberi contoh objek. Di
sekolah rendah pula dengan campur, tolak dan sifir dan di sekolah menengah mula
diterapkan dengan pengiraan formula yang lebih rumit seperti calculus, algebra,
dan sebagainya. Semakin tinggi tingkatnya, semakin luas dan rumit ilmu yang
dipelajari. Ilmu itu memang ada tingkatnya mengikut pengalaman manusia.
Persoalannya, yang
lebih utama dalam mengambil ilmu ialah pelaksanaan ilmu itu kepada sesuatu yang
bermanfaat. Termasuklah ilmu agama; seperti ayat ke 110 dari Surah Al Kahfi
tadi "...maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia
mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya."
Perhatikanlah usaha
kita dalam melaksanakan ilmu. Usahlah kita memandang tinggi diri kita andai
kita berpeluang melanjutkan pelajaran ke tahap yang tertinggi sekalipun. Jangan
kita memperlekehkan ilmu orang yang lain walaupun orang itu tidak berpeluang
mendapatkan pendidikan formal yang terbaik. Setiap orang ada cabang ilmu yang
berlainan, malah antara ilmu yang paling sukar dicapai ialah pengalaman.
Ambillah pelajaran dari
kisah Nabi Musa a.s. dan Nabi Khidir a.s. seperti yang diceritakan di dalam
surah Al Kahfi.
Untuk renungan terakhir
dari saya;
"...dan bahwasanya
seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya, dan
bahwasanya usaha itu kelak akan diperlihatkan (kepadanya). Kemudian akan diberi
balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna, dan bahwasanya kepada
Tuhanmulah kesudahan (segala sesuatu), dan bahwasanya Dialah yang menjadikan
orang tertawa dan menangis, dan bahwasanya Dialah yang mematikan dan
menghidupkan,..."
An Najm 53:39-44
Rahmat Al-Asfar
Post a Comment