BUDAYA MEMBACA
Budaya membaca merupakan rezeki yang sangat
terperinci dari segi akses yang mampu diraih. Seorang ulat buku mampu mendapat
informasi-informasi terkini tentang perkembangan dunia, peradaban sejarah dan
hiburan-hiburan berasaskan novel, berbanding seorang malas membaca buku yang
hanya mengharapkan dokumentari-dokumentari dan berita-berita, termasuk juga
dengan filem-filem untuk keperluan harian.
Daripada anda melaksanakan revolusi tumbang
kerajaan, lebih baik anda memulakan revolusi tumbang kemalasan: “reading
revolution”, demi kebaikan anak bangsa. Pembentukan kebudayaan membaca di alam
sekolah merupakan aspek yang penting untuk mendapat pelajar yang lebih dinamik.
Sumber ilmu dalam alam ini telah diukir melalui buku, bukannya minda dan mulut
guru.
Walaubagaimanapun, pembentukan budaya membaca akan
memakan masa dan perlukan komitmen staf sekolah untuk:
• Menyokong
sumber dan program perpustakaan
• Memegang
kepada visi “revolusi membaca”
• Mengajar
anak-anak murid kenapa budaya membaca merupakan asas yang penting
• Membina
suasana budaya membaca
Imej sekolah memberi gambaran kepada intipati
sekolah tersebut. Kalau sekolah sangat bermegah dengan kejayaan-kejayaan sukan,
maka sukan merupakan intipati sekolah tersebut. Jadi untuk memupuk budaya
membaca, sekolah perlu memeluk fahaman “revolusi membaca” secara komited.
Di seluruh foyer-foyer sekolah perlu dihiasi dengan
hiasan-hiasan yang memupuk kepada budaya membaca, dan kalau sekolah mampu
menjemput penulis-penulis atau karyawan-karyawan domestik atau antarabangsa,
itu merupakan kejayaan pertama yang mampu melahirkan inspirasi dalam anak-anak
muda.
Anak-anak muda memerlukan inspirasi. Mereka
merupakan pengembara berasaskan minat mereka sendiri. Jadi, kalau sekolah
berjaya membawa minat mereka ke arah budaya membaca, itu merupakan perkembangan
yang positif untuk mencapai kejayaan dalam “revolusi membaca”.
Selain daripada peranan yang dimainkan oleh guru,
perpustakaan juga perlu mempunyai sumber-sumber yang terbaik. Kalau kita
bandingkan kedai-kedai buku domestik dan antarabangsa, kita boleh dapati
“kekurangan zat” dalam pembacaan kita. Pendapat saya, buku-buku seperti manga,
komik dan majalah perlu dikurangkan, dilebihkan kepada hikayat-hikayat sejarah,
novel-novel fiksyen dan buku-buku bukan fiksyen.
Dengan cara inilah sebuah perpustakaan akan
mempunyai sumber sempurna yang akan menjadi pemangkin kepada revolusi ini.
Apabila wujud hubungan guru-murid, semestinya kaedah pembacaan akan berjalan
dengan sempurna. Sangat susah untuk mendapati sekolah yang mempunyai buku-buku
berdasarkan perkara-perkara penting seperti: pergolakan di Dunia Arab, kejayaan
Negara Israel, Perang Dingin, Perang Dunia Pertama dan Kedua, dan sebagainya.
Untuk pengetahuan anda, sumber terawal saya tentang
Perang Dunia Kedua adalah permainan video Medal of Honor dan Call of Duty.
Daripada situlah saya bergerak untuk membaca karya-karya penulis bukan Fiksyen.
Ini akan menjadi satu masalah kalau orang lain turut mengharungi keadaan yang
sama. Mereka tidak akan mengetahui nama-nama seperti Roza Shenina, Georgy
Zhukov dan Benito Mussolini, atau insiden-insiden seperti Holocaust, Siege of
Leningrad, Winter War, atau Battle of Kiev.
Apabila wujud keadaan sebegini, semestinya
masyarakat dalam wilayah tersebut akan dibelenggu dengan masalah-masalah
ketaksuban akibat mereka tidak mampu membezakan perkara yang memerlukan
mentaliti maju untuk membezakan.
Orang-orang Islam pada hari ini mengenali Saidina
Umar sebagai perwira mata pedang, tanpa mengetahui dasar-dasar geopolitik yang
beliau bentukkan dalam sistem kerajaan unitari. Apabila ditanya, orang-orang Islam
hanya akan menjawab: "khilafah merupakan jalan yang terbaik", tanpa
mengetengahkan masalah-masalah ketika dalam perjalanan kearah khilafah. Lebih
teruk, ada yang menjawab "yakin kepada Allah" tanpa mempunyai
"master plan", seolah-olah mengharapkan Allah yang akan buat semua
kerja.
Seketika kanak-kanak menghabiskan masa menonton
“Upin dan Ipin”, mampukah Malaysia membentuk kanak-kanak yang bertanya tentang
strategi Pihak Bersekutu dalam Perang Dunia Kedua?
Sepertimana fahaman agama perlu diterapkan dari
kecil, amalan membaca mesti bermula sebelum lahir lagi.
-- AFDS --
Post a Comment