CGPA BUKAN HANYA DI ATAS KERTAS
“Buat apa nak join program-program ni.. Buang masa
jer.. Kita ni student ok? Bukan kerja kita nak berprogram ni. Kita duduk dalam
rumah, baca buku cukuplah!”, kata seorang sahabat.
Assignment, Test, Kuiz, Presentation, Tutorial dan
Kuliah.
Perkara biasa untuk seorang pelajar universiti.
Kerja hakikinya adalah belajar, skor dalam peperiksaan dan membawa pulang
segulung ijazah ke rumah. Bagi seorang pelajar, menerima segulung ijazah pada
hari konvokesyen adalah kemuncak kejayaan. Benar.. Saya bersetuju dengan
idealogi ini, mungkin juga anda.
“Apa!? Ko join persatuan? Kerja ko study je tau!
Kalau tak dapat Dekan sem ni, siap ko!”, gertak seorang ibu apabila mengetahui
anaknya ingin melibatkan diri dalam aktiviti persatuan. Jangan kata tidak, ada
kes seperti ini dan saya pernah mendengarnya.
Lain pula yang terjadi kepada saya. “Kat sana
(kampus) tak join apa-apa ke? Aktif la sikit. Jangan jadi orang yang tak aktif
yang duduk bawah tempurung”, kata Bapak kepada saya. Mungkin sudah terbiasa
dengan aktiviti dan berpersatuan, beliau juga ingin melihat saya dapat memimpin
suatu hari nanti. Dan bukan bermakna apabila aktif dalam persatuan, pelajaran
diketepikan.
Benarkah menumpukan 100% masa kepada pelajaran dapat
menjadikan seseorang itu lembap? Mungkin ada yang setuju dan mungkin juga ada
yang tidak setuju dan menentang dengan sekeras-kerasnya. Kenapa saya katakan
lembap? Sebab orang seperti ini tidak mahu bersosial (tidak bercampur dengan
orang dan terlibat dalam aktiviti luar),
Mungkin orang yang ‘fokus’ ini dapat skor dalam
peperiksaan, setiap kali lecturer bertanyakan soalan pasti dia dapat menjawab.
Tetapi bagaimana dengan softskill nya? Kehebatan yang sebenar bukan hanya di
atas kertas, kerana ramai yang saya jumpa, di atas kertas memang tip-top, bila
buat praktikal sangatlah mendukacitakan. Senang cerita teori hebat, praktikal
hampeh. Saya lebih respect kepada mereka yang ahli dalam kedua-dua bidang.
Teorinya mantap, praktikalnya ok, dan sosialnya baik.
Saya berani berkata begini kerana saya banyak
menjumpai orang seperti ini. Bukan kerana saya dengki dengan pencapaian
akademik seseorang, tetapi terfikir tentang kehidupan di masa depan. Bolehkah
kita hanya menjaja sijil kita di merata-rata tempat tetapi tidak ada kualitinya
itu?
“SAYA TAK AKAN AMBIL STUDENT DEGREE”
“Korang belajar FANUC (mesin CNC) tak dalam kelas?
Auto CAD?”, tanya seorang Technician kepada kami sewaktu kelas praktikal di Lab
Computer Numerical Control (CNC).
“Tak.. Kami belajar Solid Work je..”, jawab kami.
“Macam mana korang nak bersaing masa mintak kerja
nanti? Budak-budak Poli dengan ILP lagi banyak belajar dari korang tau. Walhal
diorang tahap sijil je”, kata Technician itu. Apa yang kami mampu buat, itu
sahaja yang kami belajar, bukan tidak mahu belajar sendiri, tetapi alat, masa
dan bebanan assignment yang banyak menyempitkan peluang itu.
“Maaf cakap dik.. Bukan tak nak ambil budak degree,
tapi tengoklah… Ijazah je besar (kejuruteraan), tapi cuba suruh bukak tayar,
menggigil nak buat”, kata seorang supervisor di sebuah kedai membaiki kereta
ketika rakan saya membuat lawatan ke kedai itu.
Itulah yang dikatakan lembap bagi pendapat saya.
Kehebatan menjawab soalan dan membuat assignment hanya membantu dalam soal
teori semata-mata. Ianya hanya di atas sehelai kertas dan tidak bermakna jika
ilmu itu tidak dapat dipraktikkan dalam kehidupan.
Cara belajar di universiti banyak menekankan soal
teori. Bagi bidang kejuruteraan, pihak universiti mahu melahirkan seorang
jurutera dan bukannya seorang juruteknik, itu yang saya dengar dari seorang
lecturer beberapa tahun lepas. Benar, tetapi teori itu perlulah disertai dengan
praktikal dan bukannya hanya menghafal nota, jawab dan skor. Jika bidang
sejarah atau bahasa mungkin boleh, tapi tidak untuk bidang kejuruteraan.
Jika di negara seperti Jepun. Mereka yang agak
kurang dalam bidang akademik akan diserap masuk ke dalam bidang teknikal.
Tetapi tahap pelajaran pelajar praktikal dikira setaraf dengan pelajar-pelajar
di bidang akademik. Macam ada dua jenis universiti, universiti belajar akademik
dan universiti teknikal, dua-duanya dikira ijazah. Disebabkan itulah negara
Jepun maju dengan teknologinya yang hebat, juruteranya mampu buat apa yang
pekerja bawahan boleh buat.
Tidak di negara kita, pelajar yang kurang berjaya dalam
akademik dilabel sebagai pelajar bermasalah dan tidak cerdik. Bagi saya mereka
bukannya tidak cerdik, tetapi sistem pembelajaran yang berorentasikan
peperiksaan di negara kita ini yang menyebabkan perkara ini berlaku.
Kerana itulah terjadinya fenomena pelajar perempuan
lebih ramai di universiti berbanding pelajar lelaki kerana perempuan dapat
menumpukan diri dalam soal akademik dan menjawab soalan peperiksaan dengan
baik. Pelajar lelaki pula ramai yang berminat dalam bidang ternikal. Mereka
bukannya tidak bijak, tetapi diasak dengan asakan akademik yang merimaskan.
‘ATTITUDE’ DAN ‘SOFTSKILL’ FAKTOR UTAMA
Terpampang kertas majong yang tertulis “Ciri-Ciri
Graduan Harapan Majikan”.
Attitude… Mempunyai Softskill yang mantap… Boleh
dipercayai.. Boleh bekerja di bawah tekanan.. Kreatif dan Inovatif.. Dan
terakhir, kelulusan yang cemerlang. Inilah antara ciri-ciri graduan yang
menjadi rebutan majikan. Hal ini saya bincangkan bersama rakan-rakan semasa LDK
di sebuah kem kepimpinan Mahasiswa.
Ternyata, kelulusan akademik hanyalah dikira sebagai
syarat sahaja, dan bukannya satu faktor penentu kejayaan seseorang. Berapa
ramai orang yang tidak masuk universiti tetapi berjaya dalam perniagaannya? Dan
berapa ramai yang mempunyai ijazah tetapi bekerja sebagai pekerja buruh sahaja?
Bukan kelulusan yang dilihat, tetapi perangai yang baik menjadi idaman.
Bayangkan jika seorang graduan yang cemerlang
memohon kerja dengan sebuah syarikat, tetapi keadaannya kusut-masai dan datang
lewat ke sesi interview, adakah beliau akan diterima bekerja dengan
kelulusannya itu?
Bayangkan pula seorang yang tiada sijil tetapi rajin
bekerja, peramah, jujur dan disenangi oleh semua orang, adakah mungkin dia
boleh berjaya menjadi seorang manager suatu hari nanti? Bill Gate tidak berjaya
dalam pelajarannya, tetapi kini beliau kini telah menjadi antara orang yang
terkaya di dunia. Apakah faktornya?
Jawapannya… Attitude mengubah segalanya.
Selain dari itu, softskill juga amat penting dalam
menentukan kejayaan seseorang. Selain dari ilmu yang diperolehi, ilmu-ilmu lain
juga amat perlu seperti ilmu komunikasi yang berkesan. Bagaimana anda hendak
berjaya jika tidak pandai berkomunikasi dengan orang lain? Beraktiviti adalah
jawapannya.
Untuk rakan-rakanku yang tidak mahu bersosial
ataupun tersilap bersosial (gejala yang tidak elok), marilah kita melengkapkan
diri kita dengan ilmu berpersatuan. Kerana dengannya banyak memberi pengalaman
dan mendapat ilmu yang sangat berguna sewaktu bekerja nanti. Tetapi apabila
berpersatuan, jangan dilupa dengan pelajaran ye.
Sebuah cerita untuk dikongsi :
“Seorang Professor mengupah bot seorang nelayan
untuk memancing di laut dalam. Di dalam perjalanan, Professor itu pun
berbual-bual dengan Si Nelayan itu.
“Kamu boleh berbahasa Inggeris?”, tanya Prof. kepada
Si Nelayan. “Tidak tahu tuan, saya hanya bersekolah rendah sahaja”, jawab
Nelayan itu.
“Aduh.. Kamu telah kehilangan 50% dari hidupmu,
dengan Bahasa Inggeris kamu boleh menjadi kaya-raya seperti saya. Kamu tahu
Matematik?”, tanya Prof. dengan angkuhnya. “Tidak tuan, saya tidak tahu”, jawab
Si Nelayan itu.
“Haha.. Kamu telah kehilangan 70% hidupmu. Patutlah
senang ditipu orang. Rugi-rugi.. Haha..”, angkuh Si Professor lagi.
Tiba-tiba cuaca berubah dan angin bertiup dengan
kencang. Ombak tinggi menghayun bot di tengah lautan. Bot itu bakal karam!
“Apa yang perlu kita lakukan? Adakah kita akan selamat?”,
tanya Si Professor dengan gelabahnya.
“Ooo.. Jangan risau. Kita perlu berenang beratus
meter dari sini untuk sampai ke daratan. Tuan tahu berenang?”, tanya Si
Nelayan. “Tidak tahuuuuu…”, tergetar Professor menjawabnya.
“Tadi tuan cakap saya telah kehilangan 70% dari
hidup saya kerana tidak tahu berbahasa Inggeris dan Matematik. Tapi tuan telah
kehilangan 100% hidup tuan kerana tidak tahu berenang.”
----------------------------------------------------
Ada apa dengan CGPA di atas kertas? Jika tidak hebat
mengemudi hidup. Apa guna CGPA di atas kertas jika CGPA kehidupan tidak
secemerlang mana. Sekadar perspektif dan pendapat dari saya. Salah dan silap
harap dimaafi. Teruskan perjuangan dalam pelajaran dan teruskan hidup untuk
kehidupan di dunia dan akhirat.
Jamal Rafaie
Post a Comment