BINGATA BATIK JEPUN
Jangan terkejut jika saya menyatakan bahawa gambar
diatas ini bukan Kain Batik. Dari segi corak dan warna kita akan berfikir
bahawa ini adalah Batik yang terkenal di Kepulauan Melayu dan Nusantara.
Kebelakangan ini banyak pelajar Jurusan Sejarah daripada Jepun dan penyelidik
Jepun mengatakan bahawa penduduk asal kepulauan Ryukyu Jepun adalah berasal
dari Nusantara. Hal ini berlaku apabila mereka mengkaji kraftangan melayu Kain
Batik mempunyai persamaan dengan kraf tangan tradisional Ryukyu yang diberi
nama Bingata.
Bingata ( :红
型, bermaksud gaya merah
/ menahan kain dicelup ) adalah kraftangan tradisional orang Okinawa dalam
bentuk fabrik yang terdapat di Kepulauan Ryukyu , Japan. Bingata dibuat
menggunakan stensil dan kaedah yang lain. Ia secara umumnya Bingata berwarna
terang dan mempunyai pelbagai corak, biasanya menggambarkan subjek alam seperti
ikan , air, dan bunga. Bingata sering dipakai semasa persembahan seni
tradisional Ryukyu dan dipakai oleh golongan bangsawan dan keluarga diraja
Ryukyu. Bingata mula dicipta sejak abad ke 14 semasa Zaman Ryukyu Kingdom. Hal
ini terjadi apabila pulau Okinawa yang menjadi Pusat Perdagangan Kerajaan
Ryukyu mengalami kemasukan barangan asing dan teknik pembuatan kraftangan dari
seluruh Asia Tenggara .
Teknik membuat Bingata dianggap berasal di Asia
Tenggara iaitu berkemungkinan dari Jawa ataupun kerajaan Nusantara tiba di
Okinawa melalui perdagangan pada abad ke-14. Kegiatan Perdagangan Ryukyu
Kingdom diikuasai oleh Korea , Jepun , China, dan negara-negara Asia Tenggara
pada abad 15 dan 16 . Ramai berpendapat bahawa orang Okinawa meminjam teknik
membuat Batik dari Jawa dan mewujudkan reka bentuk sifat dan mengolah dengan
gaya seni budaya mereka sendiri. Motif dan corak Bingata diinspirasi oleh
mereka daripada flora dan fauna yang banyak terdapat diseluruh pulau Okinawa.
Pada tahun 1609 , Jepun (orang Yamato) telah menyerang Ryukyu Kingdom dan
menguasai segala kekayaan hasil perdagangannya. Jepun yang menawan Ryukyu
Kingdom dan melarang akitiviti perdagangan dengan negara-negara asing. Jepun
menuntut penghormatan dari Okinawa dalam bentuk kraftangan, dan rakyat Okinawa
terpaksa menghasilkan pelbagai fabrik, termasuk kain serat pisang dipanggil
jofu dan Kafu. Dalam usaha untuk memperbaiki teknik kraf mereka , penduduk
Okinawa menjemput tukang kraf asing dari Asia Tenggara (Jawa) untuk membantu
mereka mencipta kraf yang lebih bermutu. Dalam laporan dari utusan Cina
bertarikh 1802, penulis bercerita mengenai keindahan dan kecantikan Bingata
dari Okinawa.
Pigmen warna yang digunakan dalam lukisan Bingata
diimport dari Fukien dan digunakan dalam pencelupan tekstil. Untuk mendapatkan
warna putih, kapur tanah atau serbuk belerang telah digunakan. Selain itu
mereka mendapatkan warna lain dicapai dengan menggunakan bahan seperti
cochineal , buah delima , arsenik, dan sulfur. Atas permintaan yang tinggi
daripada golongan bangsawan dan Golongan diraja, Kimono Bingata dicipta untuk
mengantikan Kimono tradisional yang biasanya tidak bercorak ,kosong dan polos.
Reka bentuk corak Kimono Bingata telah dicipta dibawah kawalan ketat bagi
membezaan di antara kelas-kelas golongan bangsawan dan Diraja . Corak untuk
Keluarga Diraja sangat berani dan berwarna-warni, manakala rakyat jelata
dibenarkan memakai corak yang ringkas dengan warna gelap atau hitam. Hanya
keluarga diraja boleh memakai warna kuning, manakala golongan bangsawan memakai
biru pucat. Pada majlis atau upacara khas akan diberi kebenaran untuk memakai
warna khas tertentu mengikut tema majlis. Bagi kaum wanita dalam keluarga
diraja mempunyai warna kimono tertentudan melarang sesiapa untuk menyalin
kimono gaya corak yang sama dengan mereka. Corak dan motif dilukis pada kimono
biasanya burung , bunga , sungai, dan awan pada sutera , linen, dan bashofu (
kain ditenun daripada fiber Musa Basjoo "Pisang Jepun" ).
Post a Comment