PANDANGAN ULAMAK YANG MENGHARUSKAN UCAPAN SELAMAT KEPADA PERAYAAN NON-MUSLIM?
1) Perbahasan mengenai hukum kepada Muslim dalam
mengucapkan tahniah atas perayaan penganut agama lain sentiasa timbul, khasnya
dalam kalangan komuniti majoriti Muslim. Ia timbul kebiasaannya berikutan rasa
bertanggungjawab seseorang Muslim untuk melakukan aktiviti seharian berpandukan
panduan agama, kerana menurut Islam, agama ialah sebuah cara hidup.
2) Secara umumnya, persoalan ini menimbulkan dua
jawapan dan pandangan, iaitu jawapan yang melarang dan mengizinkan. Antara
fatwa yang tidak membenarkan datang daripada tokoh ilmuan terkenal dari Arab
Saudi iaitu Muhammad bin Soleh al-Uthaymeen dalam kitab fatwanya. Beliau juga
mendatangkan pandangan tokoh silam, Ibn al-Qayyim dalam karangannya bertajuk
Ahkam Ahl al-Dhimmah. Antara hujahnya (dan hujah pihak lain yang melarang)
ialah bahawa orang yang mengucapkan ucapan khas sempena perayaan kaum bukan
Muslim, maka ia seolah-olah meredhai akidah dan kepercayaan mereka. Pihak yang melarang
juga kebiasaannya menyatakan perbuatan tersebut sebagai menyerupai penganut
agama lain. Selain itu, al-Qaradawi menyebut dalam kitab Fatawanya (juga dalam
Fiqh al-Aqalliyyat – halaman 145 hingga 153, selain turut dimuatkan oleh
‘Allama ‘Abdullah ben Bayyah dalam kitabnya Sina’ah al-Fatwa wa Fiqh
al-Aqalliyyat – halaman 424 hingga 431) mengenai Ibn Taymiah yang melarang
ucapan tahniah atas perayaan penganut agama lain.
3) Ibn Taymiah menurut al-Qaradawi merupakan antara
yang keras dalam persoalan ini, contohnya dalam karangannya bertajuk Iqtidha’
al-Sirat al-Mustaqim. Shaykh Ben Bayyah semasa melakukan komentar berkenaan
pandangan Ibn Taymiah (yang dipetik sebahagian sarjana sebagai melarang)
tersebut, beliau menyatakan bahawa riwayat yang lebih tepat pada pandangannya
ialah Ibn Taymiah sendiri berpandangan akan keharusan mengucapkan tahniah atas
perayaan bukan Muslim. Pandangan tersebut boleh ditemui dalam al-Insaf karangan
al-Mardawi (lihat Abdullah Ben Bayyah, Sina’ah al-Fatwa, halaman 430). Hal ini
menunjukkan kurang tepat dakwaan bahawa Ibn Taymiah hanya diriwayatkan sebagai
melarang semata-mata, kerana al-Mardawi menyatakan sebaliknya dalam al-Insaf.
Sementara itu, al-Qaradawi menyebut (jika pandangan Ibn Taymiah dalam
Iqtidha’al-Sirat al-Mustaqim) bahawa pandangan Ibn Taymiah berdasarkan konteks.
Justeru beliau berpandangan jika Ibn Taymiah hidup pada zaman ini, sama ada Ibn
Taymiah akan menukar pandangannya atau jika tidak, akan lebih ringan sikapnya
dalam melarang.
4) Al-Qaradawi dan Ben Bayyah merupakan antara
sebilangan ulama yang mengizinkan ucapan tahniah atas perayaan bukan Muslim.
Pelbagai hujah yang diberikan mereka, sebahagiannya lebih kepada hujah
dalil-dalil umum yang menyeru kepada berbuat baik terhadap kaum bukan Muslim
yang tidak bermusuh dan memerangi Muslim (60:8-9). Selain itu, ia juga
berasaskan hubungan antara Muslim dan Ahl al-Kitab yang mempunyai beberapa
kelonggaran tertentu seperti perkahwinan dan sembelihan (5:5).
5) Al-Quran menyeru kepada membalas ucapan dan
penghormatan baik dengan balasan yang lebih baik, atau setidak-tidaknya serupa
dengan ucapan awal (4:87). Ibn Kathir dalam tafsirnya akan ayat tersebut
menyatakan bahawa Ibn Abbas diriwayatkan berkata: “Sesiapa dari makhluk Allah
yang memberi salam kepadamu, maka balaslah kepadanya sekalipun dia seorang
penganut agama majusi, kerana Allah berkata: “ucaplah dengan ucapan yang lebih
baik daripadanya atau sekurang-kurangnya sama,”” Demikian juga satu riwayat
bahawa satu hari seorang penganut Majusi telah memberi salam kepada Ibn Abbas,
lalu Ibn Abbas berkata: “wa ‘alaykum al-salam wa rahmah Allah” lantas
sebahagian sahabat bertanya: “kamu berkata kepadanya ‘dan rahmat Allah’?”, Ibn
Abbas menjawab: “Tidakkah dalam rahmat Allah dia sedang hidup?” (Lihat Fiqh
al-Aqalliyyat – halaman 149)
6) Pengajaran paling penting dan utama sebelum kita
pergi lanjut ialah persoalan ini ada perselisihan pandangannya di sisi para
ulama, sejak dahulu hingga sekarang. Justeru tidak harus bersikap keras dan
melampau dalam hal ini. Saya secara peribadi setuju dengan pandangan yang
membolehkan ucapan tahniah ke atas perayaan bukan Muslim, khasnya dalam konteks
Malaysia yang jamak bangsa dan agama, malahan guru kami Prof Dr Uqlah Ibrahim
turut berpandangan ia suatu keharusan dan tiada masalah. Kepada sesiapa yang
tidak bersetuju, tidak bermaksud mereka kurang sederhana atau ‘jumud’, demikian
juga pihak yang bersetuju dengan larangan janganlah berkata pihak yang memberi
ucapan sebagai 'longgar' dalam praktis agama, setiap manusia bebas untuk
berpegang dengan pandangan yang mereka yakin. Memberi ucapan atau tidak memberi
ucapan tidak seharusnya dijadikan ukuran seseorang itu Muslim yang ‘baik’,
‘sederhana’ atau sebaliknya. Ia sekadar sebuah usaha dan mekanisme dalam
menjaga hubungan sesama manusia, bukanlah segala-galanya kerana tuntutan
berbuat baik dengan seluruh manusia dan kehidupan tetap menjadi mesej utama
Islam.
7) Barangkali kita kadang-kadang terlalu obses
dengan perbincangan hukum hingga secara tanpa sedar, terabai perbincangan soal
tujuan dan matlamat yang mahu dicapai menerusi hubungan antara Muslim dan bukan
Muslim, bahkan hakikatnya hubungan sesama manusia (rentas agama dan bangsa)!
Dalam kehidupan bernegara dan bermasharakat yang jamak agama, bangsa dan
budaya, kita tidak perlu mengabaikan ruh penting dalam persaudaraan kemanusiaan
dan persaudaraan kenegaraan. Ia mempunyai asas yang sangat kukuh dalam Islam.
Bahkan jika dilihat dalam pelbagai ayat, para Nabi digelar Allah swt sebagai
“akhuhum” (saudara mereka) semasa merujuknya dengan kaum masing-masing,
sekalipun kaum mereka menentang ajaran yang disampaikan (contohnya 7:73, 7:85,
11:50, 11:61, 11:84, 27:45 dan 26:36). Bermaksud sekalipun berbeza agama
(bahkan menentang sesuatu ajaran agama), ia tidak menghalang untuk wujudnya
persaudaraan kemanusiaan dan persaudaraan kenegaraan.
8) Nabi saw sendiri menyeru kepada akhlak yang mulia
kepada seluruh manusia, bahkan baginda saw diutuskan untuk menyempurnakan
akhlak yang mulia (al-Bazzar dalam Musnadnya – 15/364) dan dalam satu hadis
Nabi saw menyebut “berakhlaklah kepada manusia dengan akhlak yang baik.”
(riwayat al-Tirmidhi, hadis hasan) Baginda menggunakan perkataan ‘manusia’ dan
bukannya sekadar ‘Muslim’. Demikian juga hadis yang menyebut tentang tidak
sempurna keimanan seseorang sehinggalah dia mencintai saudaranya sebagaimana
dia mencintai dirinya sendiri (riwayat al-Bukhari dan Muslim). Imam Ibn Rajab
al-Hanbali menulis dalam sharahnya akan hadis tersebut bahawa terdapat
sebahagian sarjana Islam merujuk perkataan ‘saudaranya’ (akhihi) sebagai
saudaranya dari kalangan manusia secara umum, bukan sekadar saudara Muslim.
Demikian juga kata Ben Bayyah dalam tulisannya bertajuk al-Qiyam
al-Mushtarakah.
9) Hakikatnya perbincangan tentang interaksi dan
hubungan antara sesama manusia (Muslim dan bukan Muslim) bukan semata-mata
terhad dengan perbincangan hukum mengucapkan tahniah atas perayaan mereka, ia
juga perbincangan tentang saling hidup aman, makmur dan sentosa. Ia tentang
Muslim dan seluruh penganut agama lain – termasuk yang tiada agama – haruslah
bersatu padu atas persamaan tertentu dalam menegakkan keadilan dan menentang
kezaliman dan penindasan. Ia bukan sekadar halal haram, tetapi tentang
nilai-nilai utama seperti keadilan dan hak-hak asas yang disepakati dan
universal yang mesti sama-sama diangkat tanpa mengira kaum, agama dan sistem
kepercayaan. Demikian juga, perbincangan tentang mengucapkan tahniah atas
perayaan penganut agama lain ialah perbincangan berbuat baik sesama manusia,
bukannya orang yang mengucapkannya harus menyindir dan melakukan sarkastik
terhadap pihak yang berpandangan tidak harus mengucapkannya (paradoks sungguh,
berbuat baik sebelah pihak, kemudian menyindir pihak yang lain!). Yang demikian
kerana bertanya tentang kualiti spiritual dan intelektual kita terjawab dengan bagaimana
kita berinteraksi dengan orang yang kita tidak bersetuju dengan mereka.
10) Akhirnya, saya mengambil kesempatan mengucapkan
selamat menyambut Hari Natal kepada rakan-rakan yang beragama Kristian. Terus
memperkukuh persaudaraan kemanusiaan dan saling hidup dengan aman dan makmur,
jauh dari sebarang sentimen agama dan bangsa. Isu agama tidak boleh
dipolitikkan, mari bina masa depan baharu yang lebih baik. Bersatu atas
kepelbagaian.
Kredit: Marwan Bukhari
-HE-
Post a Comment