THE MALAY THEORY
Sejak akhir-akhir ini kesedaran mengenai ketamadunan
Melayu lama atau kuno semakin meningkat dikalangan anak-anak muda Melayu di
negara ini. Walaupun masih ada pihak tertentu yang agak pesimis mengenai
perkara ini namun bukti-bukti daripada rujuk silang yang diperolehi daripada
kajian-kajian pengkaji luar telah memberikan input yang banyak. Jika bangsa
China boleh berbangga dengan dinasti-dinasti hebat mereka yang silih berganti,
mengapa tidak bangsa Melayu? Ketika bangsa luar sibuk menaikan prestij bangsa
mereka dengan penemuan-penemuan sejarah baru, malah ada yang ingin mengklaim tamadun
bangsa lain, tetapi ada pula dikalangan kita sendiri yang mencemuh malah
menidakkan usaha untuk mengetengahkan ketamadunan Melayu purba untuk tatapan
dunia.
Kehebatan tamadun kuno Melayu telah dikagumi oleh
seorang penulis dan pengkaji sejarah Amerika, John D. Baldwin yang menulis di
dalam bukunya Ancient America pada tahun 1871. Beliau telah mengutarakan ‘The
Malay Theory’ yakni satu teori yang menyatakan bahawa orang Melayu adalah
pembawa ketamadunan kepada tamadun awal Amerika. Menurut teori ini tamadun di
Amerika telah diperkenalkan oleh orang-orang Malayan atau Melayu yang pada
suatu ketika dahulu mempunyai satu empayar kelautan yang besar. Beliau memetik
catatan dari Al masudi yang menyatakan mengenai satu empayar yang daerah
kekuasaannya meliputi kesemua kepulauan di timur dan memerlukan masa lebih dari
dua tahun untuk mengelilingi kawasan jajahanya.
Seperti yang telah kita tahu empayar yang
dimaksudkan tersebut adalah Srivijaya. Berkemungkinan penulis ini tidak
mengetahui mengenainya lagi pada waktu tersebut kerana penemuan mengenai
Srivijaya adalah agak lewat oleh Ceodes. Dalam penulisannya juga, beliau
menganggap bahawa empayar ini lah yang telah meluaskan bahasa Melayu hingga ke
seluruh kepulauan Pasifik. Beliau menjangkakan bahawa bahasa-bahasa dalam
kelompok Austronesia ini diperkenalkan oleh empayar Melayu tersebut. Padahal
kita sedia maklum bahawa bahasa Melayu telah wujud sekian lama dalam masyarakat
Pasifik. Mungkin kerana beliau tidak mengetahui bahawa masyarakat Polinesia
atau Pasifik adalah dalam rumpun yang sama dengan bangsa Melayu.
Penulisannya turut mengungkap mengenai bangunan
batu-bata yang hebat di Jawa yang menurutnya adalah yang terbaik dari mana-mana
yang pernah beliau lihat sebelum ini. Beliau turut menyatakan mengenai candi-candi
yang berserakan diseluruh Jawa serta runtuhan Kota Majapahit. Selain itu
seorang lagi pengkaji barat, A. R. Wallace, dalam bukunya The Malay Archipelago
menyatakan:
“Few Englishmen are aware of the number and beauty
of the architectural remains in Java. They have never been popularly
illustrated or described, and it will therefore take most persons by surprise
to learn that they far surpass those of Central America, perhaps even those of
India.”
Jika pengkaji barat sejak tahun 1870-an lagi telah menggunakan
konotasi Malayan sebagai menggambarkan satu ketamadunan Melayu yang hebat dan
besar pada zaman kuno, mengapa pula ada pihak yang menidakkan kewujudan bangsa
Melayu? Sedangkan dalam prasasti Han Chey yang berusia lebih dari 1400 tahun di
Vietnam ada menyatakan perkataan ‘Malayu’. Adalah sesuatu yang tidak munasabah
sekiranya dikatakan bahawa bangsa Melayu itu dicipta oleh penjajah British,
sedangkan Malayu telah dicatatkan dalam pelbagai prasasti dan inskripsi kuno di
seluruh Asia Tenggara sebelum masyarakat Britain bertamadun lagi. Malah
konotasi ‘Englishman’ itu sendiri belum lagi wujud dan hanya bermula apabila
beberapa suku kaum Celt, Pict, Germanic, Saxon, Viking dan kemudianya Norman
bersemenda.
Jikalau tiada angin takkan pokok bergoyang, jikalau
tamadun Melayu tidak wujud takkan ada prasasti dan inskripsi serta catatan
pengembara luar mengenainya. Apa? Tamadun orang Tamil dan Maratha? Mana
perginya orang Tamil dan Maratha yang maha hebat itu? Kenapa tiada pun saki
baki mereka disini? Yang ada hanyalah suku kaum Tamil dan lain-lain suku India
yang datang pada era penjajahan British. Malah pada zaman Melaka hanya wujud
sebilangan kaum Tamil Hindu dan Tamil Muslim dan mereka ini para peniaga dan berkhidmat
dibawah Raja-raja Melayu. Jika adapun darah India dalam darah Raja-raja Melayu
adalah dari belah ibu melalui perkahwinan Sultan Muhammad Shah dengan anak
seorang saudagar “Keling” Muslim yang kemudiannya dijadikan Bendahara. Namun
adakah golongan peranakan ini menyebut diri mereka sebagai bangsa Tamil dan
beragama Hindu? Tidak sama sekali, malah mereka telah ‘masuk Melayu’ dan
meninggalkan kebudayaan India nenek moyang mereka. Jika kebudayaan Hindu Tamil
begitu tebal dan hebat mengapa tidak dikekalkan sahaja budaya asal India
mereka, dan mengapa menggunakan bahasa dan budaya Melayu. Sekian wallah hu
a’lam
-Al Semantani-
Post a Comment