TOL DAN DASAR PENSWASTAAN DI MALAYSIA
1. Dalam artikel sebelum ni, aku menceritakan dasar
Rasionalisasi tol oleh kerajaan. Tapi pada entri kali ini, aku ingin ajak
kalian melihat dari sudut berbeza, iaitu dasar penswastaan lebuh raya.
2. Dasar penswastaan lebuh raya ni bermula pada
tahun 1995. Sebelum ini Lembaga Lebuh Raya Malaysia (LLM) lah yg memainkan
peranan sebagai agensi perlaksana.
3. Namun di sebabkan kekangan kewangan dan
mempercepatkan perlaksanaan lebuh raya. Maka lebuh raya ini telah diswastakn.
Dengan kata lain, konsesi2 syarikat lebuh raya pula yg mengambil peranan
sebagai agensi perlaksana. Oleh yg demikian, apa tugas LLM?
4. LLM pula mengambil peranan sbg agensi pemantauan
dan kawal selia konsensi2 syarikat lebuhraya agar mencapai KPI dan memastikn
kadar bayaran tol yg seimbang.
5. Dasar Penswastaan ini menampakkn kejayaan apabila
peruntukkn bantuan kewangan berkurang pada sektor swasta dan meningkatnya
peruntukkan kepada lebuh raya kerajaan (public). ** sila rujuk graf di bawah.
6. Dalam model baru penswataan, berikut adalah
beberapa aspek telah di terapkan iaitu:
Tidak membebankan rakyat serta tidak merugikan
syarikat konsesi.
☞Pemanjangan
tempoh bayaran balik pinjaman daripada 7-12 tahun kepada 22 – 30 tahun.
☞Pemanjangan
tempoh perjanjian konsesi kepada 60-80 tahun.
Lebuhraya yang mempunyai laluan alternatif.
Pelaksanaan ‘Public Participation’ di peringkat
perancangan.
Bon Awam – Alternatif kepada pampasan dan ditawarkan
kepada pihak yang telibat dengan pembinaan lebuhraya.
Berdasarkan tahap servis dan keberhasilan (Outcome
Based).
Lebuhraya Lestari yang mengaplikasi teknologi hijau,
kitaran hayat kos (LCA) dan pengurusan nilai (Value Management).
Mengeksport kepakaran penswastaan ke luar negara –
tawaran kerajaan India bagi membina lebuhraya sepanjang 1000 km di India.
Pelaksanaan tender terbuka/RFP bagi
lebuhraya-lebuhraya baru untuk mendapatkan harga yang benar -benar telus dan
kompetatif.
#KESIMPULAN
🔺Dasar penswastan lebuh raya di perkenalkan
pada tahun 1995 yg pada ketika itu, Menteri Kewangan yg terbabit telah
bersetuju demi mengurangkan kos perbelanjaan negara. Dan Menteri Kewangan
terbabit, kini mantan, pula mengkritik dasar yg dia persetujui.
🔺Harus di ingat, kos penyelengaraan lebuh
raya memerlukn kos yg tinggi. Atas sebab itu, England, Britain dan Australia
juga tak sanggup mengambil alih peranan konsensi syarikat lebuh raya.
🔺Dasar penswastaan ini, menyebabkan
infrakstruktur lebuh raya yg diswastakan berkembang dgn baik dan lebih selesa.
🔺Saban tahun, perbelanjaan terhadap
pembiayaan kpd syarikat swasta berkurangan. Maka lebih byk lebuh raya awan
tanpa tol di bina seperti lebuh raya AMT yg menghubungkan antara Muar - Melaka
( telah beroperasi).
🔺Dalam budget tahun ini, lebuh raya panborneo
pula di bina dan lebuh raya yg menghubungkan antara segamat dan Muar juga turut
mula di bina
#PERSOALAN
Adakah wajar kerajaan membiayai kos kenaikkan tol
baru2 ini kepada konsensi syarikat swasta dengan mengurangkan peruntukan awam
semata-mata menjaga kebajikan rakyat di bandar dan mengabaikan pembinaan lebuh
raya di kawasan yg luar bandar?
Fikir-fikirkan
(^_^)
/ ( (>
/ \ drcipon
Post a Comment